کارگاه داستان‌نویسی انجمن سیمرغ نیشابور برگزار شد
کارگاه داستان‌نویسی انجمن سیمرغ نیشابور برگزار شد

کارگاه داستان‌نویسی به همت انجمن داستان‌نویسی سیمرغ نیشابور به مدیریت زهره محقق و مدرس سیده حدیث میر فیضی در محل کتابخانه امید شهرستان نیشابور برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ این کارگاه که قرار است در سه جلسه برگزار شود به تدریس سیده حدیث فیضی اولین جلسه آن در ۱۰ دی‌ماه در محل کتابخانه امید با حضور علاقه‌مندان این موضوع برگزار شد.

مدرس این کارگاه که خود از نویسندگان جوان اما شناخته‌شده نیشابور است و در جشنواره‌ها و چند مستند شرکت داشته در معرفی خود می‌گوید: من سیده حدیث فیضی حدود ده سال می‌شود نوشتن را شروع کردم و اولین داستانم در ۱۶ سالگی بود که به نام «آقای من هنوز آنجا ایستاده است» حائز رتبه شد و در جشنواره سیمرغ رتبه آورد.

وی ادامه داد: همچنین در فضای رسانه فعالیت داشتم و دارم که در بخش فیلم‌نامه‌نویسی فیلم‌نامه سریالی و سریال کوتاه سفارش بین‌المللی بوده نوشتم و در کار مستند، مستندی به نام مرگ روشن و مستندی به نام ماهر که در جشنواره حقیقت جزء منتخبین بود و در جشنواره‌های داخلی هم یکی دو عنوان کسب کرده‌ام.

فیضی در بابیان اینکه مبحث کارگاه ما نویسندگی حرفه‌ای است و در این خصوص در اول جلسه با طرح چند سؤال از شرکت‌کنندگان در مورد نویسنده و ویژگی نویسندگان کلاس را آغاز کردند، به نقل از رضا بابایی نویسنده را این‌گونه بیان کردند که یک نویسنده نوشتن برای او آسان است حتی اگر نوشته‌اش متوسط باشد و یا درجایی دیگر گفتند کسی که کارش نویسندگی باشد و حرفه‌اش این باشد و درامدش از این راه و حرفه باشد. ایشان در ادامه گفتند البته در ایران وزارت کار هیچ برنامه‌ای برای این قشر از جامعه ندارد! اما با تلاش می‌توان به این موفقیت دست‌یافت که بتوانید با نوشتن درآمدی کسب کنید.

وی دوباره در تعریف نویسنده گفت: نویسنده کسی است که هرروز می‌نویسد و از ویژگی‌های نویسنده نظم نکته مهم هست باید یک نویسنده قراردادی با خود عقد کند تا بنویسد عادت نوشتن به سندروم ننوشتن کمک می‌کند تا به کار افتد.

فیضی به‌عنوان کردن روش‌های نوشتن و ویژگی‌ها و نیازهای آن پرداخت و تصریح کرد: ازجمله، زمانی مشخص برای نوشتن، مکانی خاص برای نوشتن، مواد مناسب نوشتن، قلم مخصوص فرد برای نوشتن و عادت و رفتارهای شخصی هر فرد در حین نوشتن و غیره این مدرس توصیه‌اش برای افراد مبتدی خواندن کتاب‌های ایرانی بود مانند جلال آل احمد.

وی بابیان اینکه اگر این روش‌ها پاسخ گوی مشکل ما در نوشتن نبود چه باید کرد، اظهار کرد: استفاده از متود دیگر مثل گزارش‌نویسی و تحویل به شخصی و یا داشتن یک دفترچه همراه برای یک نویسنده که اجبار می‌باشد که در بحث ایده کمک‌کننده خوبی به این‌گونه که فرد نویسنده با دیدن صحنه‌ای یا شیء می‌تواند ایده بگیرد بنویسد و از آن لحظه شیء یادداشت‌برداری کند.

این مدرس عنوان کرد: ۵۰ درصد داستان‌ها نوشته اولیه است و ۵۰ درصد دیگر نوشته‌های تصحیح‌شده آن نباید در نوشته اول پا فشار باشیم.

فیضی به نکات فضاسازی و دیالوگ سازی و اینکه چگونه در فضای مجازی می‌توان با نوشتن کسب درآمد کرد، پرداخت.

در این کلاس افرادی شرکت کردند که حدود هشت سال است که نویسندگی می‌کنند و افرادی هم دیده می‌شود که تازه شروع به نوشتن کرده‌اند و به همین دلیل نکات گفته‌شده توسط وی نکاتی عمومی برای تمام اقشار جامعه بود.

این مدرس در پایان گفت: برگزاری این‌گونه کلاس‌های آموزشی برای نوجوانان مفید بوده و از این راه توانستند در جشنواره‌های مختلف شرکت و مقام آور باشند که این موضوع ۲۰ درصد به مدرس و باقی به خواندن و شخص بستگی دارد.

خبرنگار: یونس خدادوست

image_printچاپ مطلب

Visits: 112