چند و چون پرداخت زکات گندم در فصل برداشت در شهرستان مشهد
چند و چون پرداخت زکات گندم در فصل برداشت در شهرستان مشهد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان مشهد از جمع‌آوری زکات گندم و جو همزمان با فصل برداشت گندم در شهرستان مشهد خبر داد و اظهار کرد: اهمیت پرداخت زکات از منظر دین، در قرآن و روایات متعددی آمده است و یک عمل عبادی اقتصادی به شمار می‌رود؛ در نماز رابطه انسان با خدای خود و در زکات رابطه انسان با خلق خدا به گونهای زیبا و تاثیرگذار تعریف و تنظیم میشود.

به گزارش اختر شرق؛ امید طهماسبی زاده در این باره گفت: حد نصاب برداشت گندم و جو برای تعلق گرفتن زکات، حداقل ۸۴۷ کیلوگرم تعیین شده که تقریبا یک تن در نظر گرفته می‌شود و به برداشت زیر یک تن، زکات تعلق نمیگیرد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه پرداخت زکات در برکت مال کشاورزان تاثیر می گذارد، اظهار کرد: ترویج فرهنگ زکات و احیای آن نیازمند تلاش و کمک ائمه جمعه و جماعات، بسیج و رسانه ها با راه اندازی جریان فرهنگی است.

طهماسبی زاده با بیان اینکه زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند، عنوان کرد: این ۹ کالا عبارتند از نقدین (طلا و نقره)، انعام ثلاثه ( گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما) است و از میان غلات اربعه نیز پرداخت زکات گندم و جو به دلیل در دسترس بودن آن، واجب است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه زکات مصارف مختلفی دارد به گونه‌ای با مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و نیازمندان در ارتباط است، خاطرنشان کرد: چون گندم و جو به دو روش آبی و دیم کشت میشود، میزان زکات در هر دو روش متفاوت است؛ به این صورت که اگر میزان برداشت در کشت آبی بیش از حد نصاب باشد، میزان زکات یک ‌بیستم و در کشت دیم یک‌دهم حد نصاب است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 12