چرا کود سرک در شهرستان تایباد کم است؟
چرا کود سرک در شهرستان تایباد کم است؟

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد در خصوص نگرانی کشاورزان تایبادی از کمبود کود سرک، گفت: کاهش تولید و تخصیص کود در کشور، عامل کمبود این محصول در شهرستان تایباد است.

محمد میری دیسفانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد با تأیید کمبود کود سرک، در پاسخ به علت کمبود این محصول در گفتگو با خبرنگار اختر شرق گفت: دلیل کم بودن کود سَرَک یا ازته (اوره) تولید پایین‌تر آن نسبت به گذشته است که به دلیل تعطیلی حدوداً دو ماهه برخی واحدهای تولیدی در زمستان سال جاری ازجمله پتروشیمی بجنورد باعث شده تا تهیه و تأمین کود اوره با تأخیر صورت گیرد.

وی ادامه داد: مکاتبات لازم توسط فرماندار، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های متولی در شهرستان و همچنین سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و وزارت جهاد کشاورزی در این راستا انجام‌شده است.

میری درباره سهمیه کود ازته (سرک) تایباد در سال زراعی نیز ابراز کرد: سهمیه کود ازته شهرستان به‌طور کامل خرید شده است و هم‌اکنون این شهرستان یکی از شهرستان‌های برتر استان در جذب سهمیه کود شیمیایی است، اما مشکل در کمبود تولید و تخصیص به بخش کشاورزی است، به‌طوری که از مقدار ۱۰ هزار تن سهمیه وزارت جهاد کشاورزی جهت توزیع در شبکه تولید کشور روزانه سه هزار و ۲۰۰ تن کود ازته در کل کشور تحویل بخش کشاورزی می‌گردد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس سهمیه ابلاغی به شهرستان خرید کود توسط عاملین کارگزار انجام‌شده که در حال بارگیری و حمل از واحدهای تولیدی جنوب کشور است، خوشبختانه با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده طی چند هفته و روزهای اخیر عمده کود خریداری‌شده وارد شهرستان شده است و به امید خداوند بخش دیگری از آن نیز طی هفته آتی وارد شهرستان شده و تحویل کشاورزان عزیز خواهد گردید.

وی در خصوص گزارش‌هایی مبنی بر تحویل حواله‌های ۳۰ درصدی نسبت به تقاضای کشاورزان گفت: حواله‌های صادره برای کل محصولات زراعی و باغی سالانه بوده که به دلیل مشکلات پیش‌آمده برای تأمین کود اوره فقط توان تأمین کود مزارع غلات و کلزا راداریم و در مابقی محصولات مثل مزارع زعفران، باغات پسته و… می‌بایست از سایر کودهای مورد تأیید موجود در سطح بازار استفاده شود.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 6