پیکر مرحوم حیدر رحیم‌پور ازغدی امروز در حرم رضوی تشییع شد
پیکر مرحوم حیدر رحیم‌پور ازغدی امروز در حرم رضوی تشییع شد

به گزارش اختر شرق پیکر مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی، فعال سیاسی و از مبارزان سیاسی ملی شدن صنعت نفت که در نوزدهم شهریورماه، در سن ۸۹ سالگی براثر نارسایی قلبی درگذشت، امروز ۲۰ شهریورماه در حرم مطهر رضوی تشییع شد.

حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی، یار دیرین انقلاب و مقام‌ معظم رهبری، فعال سیاسی و از مبارزان سیاسی ملی‌ شدن صنعت نفت، ظهر دیروز ۱۹ شهریورماه، در مشهد درگذشت. وی که متولد سال ۱۳۱۱ در مشهد بود دیروز و در سن ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

پیکر مرحوم در ساعت ۹:۳۰ صبح در صحن کوثر حرم مطهر رضوی تشییع شد.

حاج حیدر رحیم‌پور ازغندی از مبارزان سیاسی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، قیام امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب و انقلاب اسلامی بوده‌ است. او از یاران و هم‌رزمان دکتر علی شریعتی در جریان مبارزات انقلاب بود و پیش از انقلاب به همراه محمدتقی شریعتی، پدر دکتر علی شریعتی، ازجمله ارکان مبارزات نهضت ملی در خراسان محسوب می‌شدند. وی از اعضاء نهضت آزادی ایران در سال‌های پیش از آغاز انقلاب اسلامی در منطقه خراسان بود که با پیروزی انقلاب و اختلاف نهضت آزادی با نهضت امام خمینی به نفع امام خمینی(ره) از نهضت آزادی جدا شد.

حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی که پدر حسن رحیم‌پور ازغدی و حبیب رحیم‌پور ازغدی و از مفاخر و چهره‌های افتخارآفرین و انقلابی مشهد بود، در سال‌های دهه ۷۰ مقالاتی در نشریات مختلف ازجمله هفته‌نامه «صبح» منتشر می‌کرد. حید رحیم‌پور ازغدی در سال‌های گذشته فعالیت‌های سیاسی خود را با همراهی تشکل‌های دانشجویی و طلاب مشهد ادامه داد.

ازجمله آثار وی می‌توان به کتاب‌های «نامه‌های حیدر»، «تلخ‌ترین نوشته من»، «از انجمن پیروان قرآن تا انجمن حجتیه»، «پشت کوه قاف؛ نقدی بر درماندگی شورای عالی فرهنگ» و «سنت چیست؟ سنی کیست؟» اشاره کرد.

در پی درگذشت حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی، رئیس‌جمهور و تعدادی از مسئولان کشور و استان خراسان رضوی با انتشار پیام‌هایی درگذشت این مبارز انقلابی و فعال سیاسی را تسلیت گفتند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 10