پیمایش خط‌الراس علم‌کوه تا دماوند توسط کوهنوردان نیشابوری
پیمایش خط‌الراس علم‌کوه تا دماوند توسط کوهنوردان نیشابوری

جمعی از کوهنوردان نیشابوری با همت و تلاش خود، خط‌الراس علم‌کوه تا دماوند که مسیر ۲۵۶ کیلومتری است را با موفقیت پیمایش کردند.

به گزارش اختر شرق؛ مسیری که خیلی سخت است اما کوهنوردان زبده استان توانستند در فصل سرد زمستان که با خطرات زیادی هم همراه است، به سرانجام برسانند. این برنامه به مدت ۲۹ روز و آن هم به صورت مداوم با همراهی شش کوهنورد نیشابوری انجام شده است.

این درحالی است که کوهنوردی در هر فصلی شرایط خاص خود را دارد. اما در فصل زمستان به‌دلیل تغییرات محسوس دما و دگرگونی شرایط آب‌وهوایی در ارتفاعات، صعودها خیلی مشکل است. این‌که کسی بخواهد برای مدت طولانی در کوه‌های پر از برف زندگی کند، خیلی سخت است و هر کوهنوردی نمی‌تواند به‌راحتی این کار را انجام دهد، اما کوهنوردان خراسانی موفق شدند این برنامه را به نام خود در کشور ثبت کنند.

رئیس هیئت کوهنوردی خراسان رضوی گفت: این برنامه توسط باشگاه بینالود و با حمایت‌هیئت کوهنوردی شهرستان نیشابور انجام شده است. مسیر علم‌کوه تا دماوند از شاخص‌ترین خط‌الرس‌ها در ایران محسوب می‌شود و عبور از این مسیر خیلی سخت است، اما خوشبختانه کوهنوردان خراسانی توانستند این عملیات را به نام خودشان ثبت کنند.

احمد زحمکتش با بیان اینکه این برنامه نمایشی از همدلی و همیاری کوهنوردان است و تاکنون چنین برنامه‌ای در خراسان رضوی صورت نگرفته و می‌توان گفت به‌نوعی اولین کار گروهی است که چنین صعودی ثبت شده است، خاطرنشان کرد: نکته مهم این برنامه کار گروهی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از نیشابور هم پشتیبانی خوبی برای حمایت صورت گرفته است.

زحمتکش بیان کرد: این کوهنوردان امروز وارد شهر نیشابور می‌شوند و مورد استقبال شهروندان و مسئولان قرار می‌گیرند.

سرپرست تیم کوهنوردی که این عملیات را با موفقیت انجام داده‌اند، عنوان کرد: این برنامه از هفتم دی ماه با حضور شش کوهنورد آغاز شده و طی ۲۹روز مسیر خط‌الرس علم‌کوه تا دماوند را طی کرده‌ایم. برای این برنامه دو گروه سه نفرِ شدیم که حمیدرضا میربلوک، محمد رضا مهرداد و مصطفی یزدی درکل مسیر جزو نفرات ثابت بودند و علی بکائیان، رضا شادابی و رضا فرهمند هم به صورت گردشی در این مسیر تیم را همراهی می‌کردند.

حمیدرضا میر بلوک به صعودهایی که در این مسیر انجام داده‌اند، اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار به قله علم‌کوه صعود و سپس پیمایش به سوی دماوند را آغاز کردیم. در این مسیر در حدود۴۰ قله بالای ۴ هزار متری وجود دارد که به آن‌ها هم صعود کردیم. کار خیلی سختی بود، آن هم در فصل زمستان که با برف و بوران همراه است. ۲۹ روز در این شرایط زندگی کردیم و خوشبختانه بدون هیچ مصدومیتی این برنامه گروهی انجام شده است.

وی با بیان این‌که تاکنون کوهنوردان این خط‌الراس را به‌صورت مداوم و گروهی پیمایش نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: اولین پیمایشی است که بدون هیچ توقف و یا استراحتی انجام شده. البته صاحب‌سبک این چنین پیمایش‌هایی، محمد نوری پیشکسوت کوهنوردی کشورمان است که ما هم به یاد این بزرگ مرد، این پیمایش را انجام دادیم تا بلکه دوباره رونق پیدا کرده و جوانان هم به این شیوه از کوهنوردی سوق پیدا کنند.

این کوهنورد نیشابوری با بیان این‌که خط‌الراس علم‌کوه تا دماوند ۲۵۶ کیلومتر است، تصریح کرد: تمام قله‌های این مسیر را باید هم صعود می‌کردیم و هم فرود می‌آمدیم. افت‌وخیزهای زیادی داشت. بخصوص در فصل زمستان که کار را دوچندان سخت می‌کند. این عملیات یک نوع سبک زندگی بوده که طی ۲۹ روز در قله‌ها سپری شده و با چالش‌های زیادی هم روبه‌رو بوده‌ایم. اما نکته مهم این است که خوشبختانه با رعایت تمام نکات ایمنی هیچ آسیب‌دیدگی نداشتیم و با سلامت این برنامه را اجرا کردیم.

وی به سخت‌ترین مسیر در این برنامه اشاره کرد و گفت: یکی از سخت‌ترین مسیرها، رسیدن به قله سرخاب آب بوده که بعد از کندوان قرار دارد. این مسیر، بسیار فنی و خیلی خطرناک است به‌طوری که خود ما هم نگران بودیم، اما خوشبختانه با رعایت تمام مسائل فنی به خوبی از این مسیر عبور کردیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 155