پویش ملی مبارزه با سرطان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرایی می‌شود
پویش ملی مبارزه با سرطان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرایی می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای پویش ملی مبارزه با سرطان از یکم الی هفتم بهمن‌ماه در مناطق زیرپوشش دانشگاه خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر مهدی قلیان اظهار کرد: این پویش به‌منظور گسترش اطلاع‌رسانی، افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل‌پیشگیری بودن سرطان، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان ازجمله درمان‌ناپذیر بودن آن، جلب مشارکت سیاست‌گذاران و مجریان سلامت درون و برون بخشی در کنترل عوامل خطر سرطان، اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از دوسوم مرگ‌ومیر مردم ایران ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است که در این میان سرطان، دومین جایگاه بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی را به خود اختصاص داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بر اساس اسناد سازمان جهانی بهداشت، از ۴۰ درصد سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل‌پیشگیری نیستند، اگر در سایه خود مراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه به‌موقع، زودهنگام تشخیص داده شوند، درمان‌پذیرترند.

دکتر قلیان، پرهیز از استعمال دخانیات، داشتن فعالیت بدنی روزانه، داشتن وزن ایده آل، تغذیه سالم، محافظت در برابر عفونت‌ها، رعایت اصول ایمنی و مراجعه به پزشک را ازجمله راهکارهای پیشگیری از سرطان عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از هر نوع ماده دخانی به هر شکلی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد اظهار کرد: استعمال دخانیات خطر ابتلا به بیمارهایی همچون سرطان ریه، مثانه، کلیه و دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 55