پویایی اقتصادی شهرستان‌های خراسان رضوی با توقف زائران در مسیرهای منتهی به مشهد
پویایی اقتصادی شهرستان‌های خراسان رضوی با توقف زائران در مسیرهای منتهی به مشهد

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: توقف زائران در مسیرهای منتهی به مشهد موجب پویایی اقتصادی شهرستان‌های خراسان رضوی و پیشگیری از حوادث جاده‌ای به دلیل خستگی و خواب آلودگی خواهد شد.

به گزارش اخترشرق؛ سید جواد موسوی در همایش آموزشی خدمت‌رسانی به زائران و مسافران شهرها و روستاهای در مسیر زیارتی نوروز۱۴۰۲ ویژه اعضای شورای شهر و شهرداران و دهیاران عنوان کرد: سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر به مشهد مراجعه می‌کنند که تردد حدود ۸۵ درصد این افراد با وسیله نقلیه شخصی از جاده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: این که در شهرها و روستاهای مسیر، زائران توقف کنند و از حضور آن‌ها بهره‌مند شویم هنر دهیاران، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها در برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان اینکه توقف و ماندگاری زائران در روستاها و شهرهای در مسیر مشهد به پویایی اقتصادی کمک و از حوادث جاده‌ای که به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان است، پیشگیری می‌کند، تصریح کرد: آئین نوروزگاه و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، سوغات و محصولات کشاورزی در شهرها و روستاهای مسیر منتهی به مشهد برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از امضای تفاهم‌نامه‌ای با جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطالعاتی در زمینه شناسایی مسیرهای تاریخی، فرهنگی، گردشگری و جاذبه‌های این مسیرها انجام شده که می‌تواند مبنای توسعه گردشگری در استان باشد.

یوسف بیدخوری، مسئول کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی گفت: خدمات سفر خراسان رضوی و معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این همایش با اشاره به ظرفیت ۱۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های خراسان رضوی اظهار کرد: بعد از گذشت دوسال از آغاز پاندمی کرونا امسال با افزایش کم سابقه تعداد زائران مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای اسکان زائران در نوروز ۱۴۰۲ گفت: فضاهایی ماننند زائر شهر رضوی، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه، مدارس، سالن‌های ورزشی، فضاهای اضطراری در اختیار شهرداری مشهد، امور مساجد و فضاهای اردوگاهی سپاه، ظرفیت ادارات و… در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند هر چند مانند دهه آخر صفر ممکن است برخی از این فضاها مورد استفاده قرار نگیرد اما پیش بینی لازم انجام شده است.

بیدخوری به تفاوت مسافران در استان خراسان رضوی با دیگر استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: این استان با محوریت زیارت شناخته می‌شود و نیمی از زائران خارجی ورودی به کشور برای زیارت آقا علی بن موسی الرضا (ع) وارد ایران می‌شوند.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های اداره کل برای توسعه گردشگری در شهرستان‌های خراسان رضوی مطرح کرد: اقتصاد گردشگری زمانی فعال می‌شود که خدمات اقامت و پذیرایی انجام شود، ما نیز تلاش می‌کنیم زمینه ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی را مبتنی بر ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان‌ها فراهم کنیم.

هم چنین محمدعلی توسلی، سرپرست اداره کل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی در این همایش اظهار کرد: شهرداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای مسیر، در خط مقدم خدمت‌رسانی به زائران قرار دارند.

وی ادامه داد: ۶۵ روستا در حاشیه جاده‌های مواصلاتی قرار دارند که ظرفیت و پتانسیل استفاده از تردد و حضور زائران برای آن‌ها وجود دارد.

توسلی به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری شاد بیان کرد: در یکی از استان‌های دیگر طی ایام نوروز اشاره کرد و گفت: ایجاد این ایستگاه‌ها و توقف‌گاه‌ها می‌تواند ظرفیت‌های روستاها را معرفی کند به گونه‌ای که انعکاس جهانی داشته باشد.

سرپرست اداره کل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی بر ضرورت اطلاع‌رسانی از اقدامات و برنامه‌های فرهنگی و خدماتی برای زائران تاکید کرد.

هم‌چنین سیدحسن حسینی نماینده اداره کل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی نکاتی در خصوص خدمت‌رسانی شهرداری‌های در مسیر به زائران را مطرح کرد.

خبرنگار: زهرا بیات

image_printچاپ مطلب

Visits: 70