پرورش ۱۸۰ راس گاو نژاد سمینتال در شهرستان داورزن
پرورش ۱۸۰ راس گاو نژاد سمینتال در شهرستان داورزن

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داورزن از فعالیت واحد پرورش گاو نژاد سمینتال در شهرستان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ علیرضا دلبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داورزن گفت: این گاوداری با پروانه ۱۸۰ رأسی در روستای مزینان در حال فعالیت است.

دلبری با بیان اینکه این نژاد با ضریب تبدیل بالا و مصرف پایین کنسانتره و تولید شیر با چربی بالا در شرایط خشکسالی جزو نژادهای بسیار پر بازده است، عنوان کرد: گاو سمینتال آلمان در جمعیت جهانی گاو سمینتال نقش پیشرویی دارد. در بسیاری از کشورها اصلاح نژاد گاو سیمنتال بر مبنای روش‌های کشور آلمان بنا شده و در عمل تمام مناطق اصلاح نژاد گاو سیمنتال در دنیا از ژن‌های این گاو جهت رسیدن به پیشرفت‌های ژنتیکی استفاده کرده اند. در دهه‌های اخیر، مناطق جدیدی جهت اصلاح نژاد گاو سمینتال در سرزمین‌های تولید کننده سنتی گوشت چون شمال اروپا، شمال و جنوب آمریکا، نیوزیلند و استرالیا راه گشودند، به گونه‌ای گاو سمینتال توانست در مقابل گاوهای بومی برتری‌های چشمگیری از خود نشان داده است.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن در پایان خاطرنشان کرد: گاو سمینتال برای اصلاح نژاد نیز کاملا مناسب است. بدین صورت که گاوهای ماده با نژاد خالص از نظر تولید شیر با گاوهای نر سمینتال آمیزش داده شده و یا با اسپرم این گاوها تلقیح مصنوعی می‌شوند. امکان بهبود نژادهای بومی در مناطق گرمسیر و کویری با یک برنامه ریزی سیستماتیک اصلاحی ابعاد جدیدی می‌یابد.

خبرنگار: مهری محمدی خواه

image_printچاپ مطلب

Visits: 125