پرورش شتر، فرصتی برای درآمدزایی در سال‌های خشک داورزن
پرورش شتر، فرصتی برای درآمدزایی در سال‌های خشک داورزن

کارشناس مسئول تولیدات دامی داورزن گفت: در شهرستان کویری داورزن در حال حاضر پرورش یک هزار و ۷۰۰ نفر شتر در واحدهای پرواربندی شتر، با اشتغال بیش از ۶۵ نفر در حال فعالیت است.

به گزارش اختر شرق؛ زهرا لندرانی دراین‌باره عنوان کرد: پرورش شتر در بین دام‌های پرواری دیگر سبک و سنگین در شرایط خشک‌سالی با توجه به مقاومت بالاتر این دام به‌صرفه‌تر بوده و امکان تهیه علوفه از منابعی چون ظرفیت علوفه‌ای خارشتر و نیز امکان چرا در بیابان‌ها میسر است. ولی متأسفانه مشکلاتی نیز برای فعالان در این عرصه نیز وجود دارد که از آن جمله به عدم انجام پلاک‌کوبی و بیمه احشام تاکنون در شهرستان و نیز نبود مجوزهای لازم برای فعالیت تولید در این عرصه و فقدان صنایع تکمیلی و تبدیلی که البته می‌تواند بسیار اشتغال آفرین و درآمدزا باشد در این صنعت خودنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: تقویت منابع طبیعی و علوفه مرتعی، تعلق نهاده‌های یارانه‌ای ازجمله جو برای خوراک دام، توزیع سم کنه در بین شترداران و احداث چندین آبشخور ازجمله کارهایی هرچند اندک بوده است که در سطح شهرستان طی سال‌های اخیر برای رونق و کمک به این تولید انجام‌شده است.

لندرانی در پایان اظهار امیدواری کرد: نبود صنایع تکمیلی و تبدیلی در شهرستان، حلقه گمشده‌ای است که در بسیاری از زنجیره‌های تولید انواع محصولات و من‌جمله تولیدات صنعت پرورش شتر که می‌تواند سرچشمه درامدهایی شود که ماده اولیه آن شیر و پشم و کود شتر است و خود افق روشن تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها گردد بسیار محسوس و ملموس بوده که با ظرفیت و پتانسیل موجود در شهرستان برای کارآفرینی و ایجاد شغل‌های دائمی و امنیت شغلی حرفه‌ای بسیاری برای گفتن دارد و سرمایه‌گذاران نیز به‌طور جد می‌توانند بر این مهم تمرکز خاص داشته باشند.

خبرنگار: مهری محمدی خواه

image_printچاپ مطلب

Visits: 87