پرورش بز سانن و آلپاین در شهرستان رشتخوار
پرورش بز سانن و آلپاین در شهرستان رشتخوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: پرورش دام همیشه از ابتدای زندگی و پیدایش بشر تا کنون یکی از مهم ترین و پرمنفعت ترین مشاغل بوده و این نژاد ازبز ها، یعنی بزهای سانن و آلپاین به قدری منفعت زا و پربازده هستند که توجه تمام دامداران را جلب کرده است.

محمود اعظمی به خبرنگار اختر شرق با بیان اینکه یکی از دامداران باذوق و کارآفرین درروستای احمدآبادآستانه اقدام به احداث یک مزرعه بز آلپاین وسانن کرده است تا علاوه بردرآمد زایی و ایجاد اشتغال برای خود واعضای خانواده  درجهت ترویج این نژاد پربازده اقدام نماید، تصریح کرد: بز، دام نسبتا مقاومی است و می تواند در شرایط سخت که برخی حیوانات اهلی مثل گاو شیری امکان ادامه حیات ندارد، زنده بماند. در سال های اخیر اقدامات مناسبی از مدیریت جهادکشاورزی شهرستان برای ترویج و توسعه پرورش گله های بز شیری با بهره گیری از دو نژاد مطرح بز شیری اروپایی شامل بز سانن و بز آلپاین آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: متوسط شیر تولیدی بزهای بومی ایران در یک دوره شیردهی بسته به نژاد، حدود ۴۰ تا ۱۵۰ لیتر است ولی در این نژادهابه شرط مدیریت خوب می توان روزانه تا ۵ کیلوگرم شیر استحصال نمود. برای مثال چهار راس بز شیری اصلاح نژاد شده سانن یا آلپاین می توانند در مجموع به اندازه یک رأس گاو هلشتاین شیر تولید کنند، در حالی که نیاز خوراک و نگهداری این چهار بز  نصف خوراک مصرفی یک رأس گاو هلشتاین است. همین مقایسه ساده نشان می دهد که با  نگهداری بزهای شیری اصلاح نژاد شده، تقریبا سودی معادل دو برابر گاوهای هلشتاین عاید دامدار می­شود.خواص شیر این نوع بزها نیز به لحاظ ترکیب شیمیایی و محتوای قند، چربی و پروتئین دارای بالاترین شباهت با شیر انسان است و به دلیل عدم ایجاد حساسیت در مقایسه با شیر گاو، جایگزین بهتری برای تغذیه نوزادان و سالمندان است. شیر بز در مقایسه با شیر گاو به لحاظ کیفیت پروتئین و چربی و قابلیت هضم و جذب مواد معدنی نظیر: کلسیم، منیزیم، مس و آهن مطلوب تر است.

وی گفت: درصد چربی شیر بز اندکی بالاتر از شیر گاو است و به این دلیل شیر بز برای مصرف کنندگان به لحاظ طعم و مزه مقبولیت بیشتری نسبت به شیر گاو دارد.

 رئیس بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی  شهرستان نیز با بیان این مطلب که اگر در محاسبات اقتصادی قیمت بالاتر شیر بز نسبت به شیر گاو را نیز دخالت دهیم، مزیت پرورش بز نسبت به گاو شیری بیشتر هم خواهد شد، عنوان کرد: خاستگاه ‌نژاد بز سانن کشور فرانسه است، ولی در میان تمام نژادهای شیری بز در درنیا، نژاد سانن بیشترین پراکندگی را داراست.

وی ادامه داد: هر بز معمولی در کشور ما سالانه در حدود صدوپنجاه کیلوگرم شیر می‌دهد، در صورتی که تولید شیر بز سانن ده برابر است.

وی از خواص دارویی این شیر هم می توان درمانی بسیاری ازبیماری ها ازجمله روماتیسم نام برد و خاطرنشان کرد: دامداران برای این که بهره وری را در این کار افزایش دهند، بز نر را سانن انتخاب کرده و بز ماده را از بزهای بومی انتخاب می‌کنند، تا بزغاله‌ای که به دنیا می‌آید، بزغاله ای با بهره وری بالا و همچنین سازگار با شرایط بومی کشور ما باشد.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 1416