پرداخت ۲۹۶ میلیارد ریال به مشاغل متضرر از کرونا در خراسان رضوی
پرداخت ۲۹۶ میلیارد ریال به مشاغل متضرر از کرونا در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تا امروز ۲۹۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال تسهیلات از مجموع ۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال سهم استان از منابع مالی که دولت برای صاحبان کسب و کارهای متضرر از کرونا اختصاص داده بود توسط بانکها پرداخت شده است.

به گزارش اختر شرق؛ علی رسولیان در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان رضوی به بانکها و دستگاه‌های اجرایی هشدار داد که هر چه سریعتر نسبت به اطلاع رسانی به متقاضیان تسهیلات ویژه کسب و کارهای متضرر از کرونا و پرداخت آن شتاب کنند تا بتوان این منابع مالی را به طور کامل در استان جذب کرد.

وی ادامه داد: بانکها اجازه ندارند شروط بی دلیلی را برای متقاضیان تسهیلات ویژه کسب و کارهای متضرر از کرونا بگذارند و باید طبق شیوه‌نامه عمل کرده و هر چه قدر می‌توانند فرآیند پرداخت را تسهیل کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مشکلات سامانه کارا برای ثبت نام متقاضیان تسهیلات و اشکالات مربوط به عدم ثبت مشخصات آنان باید به تهران اعلام شود تا با رفع مشکل هر چه سریعتر متقاضیان بتوانند تسهیلات مورد نیاز خود را از سیستم بانکی دریافت کنند.

رسولیان با بیان اینکه بانکها در صورتی که با عدم به حد نصاب رسیدن ثبت نام شدگان در سامانه کارا مواجه شدند بلافاصله مراتب را به دستگاه اجرایی مربوطه اعلام کنند تا اشکالات مربوط به ثبت نام متقاضیان از سوی آن دستگاه برطرف شود، مطرح کرد: در صورت عدم مراجعه فرد به بانک برای دریافت تسهیلات، متصدیان هر شعبه موظف هستند از طریق ارسال پیامک، مراجعه آنها به بانک و تشکیل پرونده را متذکر شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به بانکهای اقتصاد نوین، انصار، شهر، گردشگری و موسسات اعتباری ملل و حکمت که نمایندگان آنها در نشست امروز حضور نداشتند تذکر جدی داد و از دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خواست این تذکر را به صورت نامه کتبی برای آنها ارسال کنند.

رسولیان با اشاره به شرایط بد اقتصادی در کشور گفت: تحریم‌ها و شیوع کرونا وضعیت اقتصادی کل کشور را دچار مشکل کرده و هنر ما در این شرایط آن است که از فرصتها بهترین استفاده را کنیم.

وی ادامه داد: بروز مشکلات ناشی از تحریم‌ها و شیوع بیماری کووید ۱۹، برکاتی نیز برای خراسان رضوی به همراه داشته، به طوری که قطع واردات کالاها به کشور تولید مشابه آنها را در استان رونق داده و در مجموع وضعیت بنگاه‌های اقتصادی را بهتر کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بانکها فعالیت‌های مثبت زیادی انجام می‌دهند اما به دلیل عدم اطلاع رسانی این فعالیتها از طریق رسانه‌ها، عملکرد آنها برای افکار عمومی تبیین نمی‌شود به عنوان مثال بانک سینا در قالب «طرح مهرآفرین» به رانندگان تاکسی تسهیلات پرداخت کرده است که در زمره عملکرد مطلوب بانکها به شمار می‌رود گرچه برخی بانکها نیز کار مثبت سایر بانکها را ضایع می‌کنند.

رسولیان افزود: براساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی باید ۵۰ درصد از پرداخت منابع مالی بانکها در استان محل استقرار آنها انجام گیرد که برخی بانکهای استان در این زمینه به خوبی عمل کرده‌اند اما برخی بانکها منابع زیادی جمع آوری می‌کنند و هیچ پرداختی در استان ندارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۶۷ هزار و ۳۹۶ بنگاه اقتصادی متضرر از کرونا در استان با اشتغال ۱۸۳ هزار و ۴۱۹ نفر اختصاص یافته است.

محمد سنجری افزود: از زمان آغاز پرداخت تسهیلات مزبور توسط  ۱۹ بانک و موسسه اعتباری در استان، ۱۸ هزار و ۶۹۳ فقره پرونده با تسهیلات درخواستی چهار هزار و ۵۸۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال و اشتغالزایی برای ۴۰ هزار و ۴۹۷ نفر به بانکهای استان ارسال شده که از این میزان ۲۹۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بهترین عملکرد پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای متضرر از کرونا را در بین بانک‌های استان، به ترتیب بانک ملی ایران با هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال تسهیلات و بانک صادرات ایران با ۸۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداختی داشته‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های متقاضیان برای دریافت تسهیلات ویژه کسب و کارهای متضرر از ویروس کرونا بعد از ارسال پرونده آنها به بانک‌ها گفت: هنوز برخی شعب بانک‌های عامل در پاسخ به متقاضیان در خصوص این تسهیلات اظهار بی اطلاعی می کنند که باعث نارضایتی متقاضیان شده است.

سنجری افزود: برخی بانکهای عامل اجرای اصلاحیه دستورالعمل تسهیلات بنگاه‌های دارای بیمه را منوط به ابلاغ داخلی خود کرده و از اجرای آن با ابلاغ دبیرخانه کارگروه اشتغال استان خودداری می‌کنند یا برخی بانکهای عامل تضامین و شرایطی فراتر از موارد مذکور در دستورالعمل را از متقاضیان مطالبه می‌کنند که از جمله آنها سپرده نقدی به میزان ۱.۳ برابر تسهیلات درخواستی، درخواست معرفی نامه مکتوب اداره کل راهداری از رانندگان یا مطالبه سند خودرو به نام راننده است.

وی عدم اطلاع رسانی شعب بانکها به متقاضیان تسهیلات به منظور مراجعه و تشکیل پرونده در بانک را از دیگر چالشهای متقاضیان برای دریافت تسهیلات ویژه کسب و کارهای متضرر از ویروس کرونا برشمرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: ۱۲ هزار نفر از رانندگان استان متقاضی دریافت تسهیلات ویژه کسب و کارهای متضرر از کرونا به مبلغ ۶۰ میلیون ریال هستند اما بانکهای عامل برای پرداخت این مبلغ کم تضامین زیادی از متقاضی می‌خواهند که باید این رویه اصلاح شود.

سنجری افزود: تاکنون اعتراض ۱۱ هزار نفر از مشمولان دریافت تسهیلات ویژه کسب و کارهای متضرر از کرونا به اداره کل تعاون خراسان رضوی ارسال شده است که مدعی هستند اسامی و اطلاعات آنان به نحو صحیحی به وزارتخانه اعلام نشده است که باید طی نشستی با مدیران دستگاه اجرایی برای این موضوع چاره جویی کرد.

وی با بیان این که مهلت دریافت تسهیلات ویژه کسب و کارهای متضرر از کرونا تا پنجم مرداد ماه است، عنوان کرد: نشست بعدی کارگروه اشتغال با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با پرداخت این تسهیلات در استان خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ ابتلای بخش قابل توجهی از کارمندان بانک به بیماری کووید ۱۹ و کمبود نیرو در بانکها، عدم مراجعه متقاضیان به بانکها و اختلال سامانه کارا از مشکلاتی بود که توسط نمایندگان بانکهای مختلف در این نشست مطرح شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2