پایش فیلتراسیون واحدهای صنعتی در مشهد
پایش فیلتراسیون واحدهای صنعتی در مشهد

اینورژن یا پدیده وارونگی دما، معضلی است که بیشتر روزهای سال نفس شهر را به شماره می اندازد. در بهترین حالت هم اگر وضعیت آلودگی هوا را به مرز هشدار نکشاند، دست کم وضعیت ناسالم برای گروه های حساس را به عنوان شاخص آلایندگی هوای مشهد ثبت خواهد کرد. ۱۵درصد آلایندگی هوای مشهد ناشی از فعالیت متعلق به واحدهای صنعتی است؛ واحدهایی که کنترل، نظارت و پایش آن ها در بحث آلایندگی، منوط به تحقق سامانه فیلتراسیون در دودکش خروجی آن هاست و موضوع فیلتراسیون ضدآلایندگی هوا در هفته هوای پاک به صورت ضربتی در دستور کار محیط زیست استان قرار گرفته است.

به گزارش اخترشرق ؛  معاون نظارت و پایش محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در این زمینه گفت: هم زمان با هفته هوای پاک در بخش واحدهای صنعتی، طرح ضربتی نظارت و پایش این واحدها درباره نصب فیلتراسیون خروجی دودکش ها آغاز شده و در حال اجراست.

محمد عرفانی افزود: وضعیت نصب کاهنده آلودگی یا همان فیلتراسیون سامانه خروجی دودکش واحدهای صنعتی در استان وضعیت مطلوبی دارد.

وی اظهار کرد: واحدهای صنعتی در استان به طور عمده به سامانه فیلتراسیون تجهیز شده اند. آن دسته از واحدهایی هم که از سوخت گاز استفاده می کنند، نیازمند تنظیم مشعل هستند که رصد و پایش از این واحدها نیز مداوم انجام می شود.

وی با بیان اینکه در این هفته در طرح ویژه با همه واحدهای آلاینده بدون فیلتراسیون برخورد می شود، گفت: هم زمان با هفته هوای پاک، کمیته فنی آلودگی هوا، کارگروه آلودگی هوا و کمیته فنی گردوغبار استان برگزار شده است.

عرفانی بیان کرد: در این هفته به طور رسمی افتتاح سامانه های فیلتراسیون واحدهای صنعتی در مشهد در دستورکار قرار گرفت تا به این وسیله از همه واحدهایی که در این راستا اهتمام داشته اند، قدردانی شود. معاون نظارت و پایش محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در بحث آلودگی هوا ۶۴درصد میزان آلایندگی مربوط به منابع متحرک است که از این میزان حدود ۵۱درصد آلایندگی مربوط به خودروهای شخصی، ۲۱درصد مرتبط با کامیون ها، ۱۰درصد مربوط به حمل ونقل باری، ۸درصد اتوبوس و مینی بوس، حدود ۸درصد موتورسیکلت ها و ۲درصد نیز مربوط به تاکسی هاست. عرفانی افزود: ۳۶درصد آلودگی هوا هم مربوط به منابع ثابت است که از این عدد هم ۶۲درصد مربوط به آلایندگی نیروگاه ها، ۱۵درصد مربوط به صنایع، ۸درصد منابع خانگی، ۸درصد جایگاه های سوخت، راه آهن و فرودگاه و ۷درصد هم به آلایندگی دیگر منابع ساکن در شهر مرتبط است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا جمعه، شهر مشهد فقط ۷ روز هوای پاک داشته است، ادامه داد: در این بازه زمانی هوای مشهد حدود ۲۱۸روز کیفیت قابل قبول، ۷۹روز هوای ناسالم و ۳روز ناسالم برای همه گروه ها را شاهد بوده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 30