پانزدهمین جلسه تفسیر قران و هرمنوتیک دفتر نیشابور کانون دانشگاهیان خراسان برگزار شد
پانزدهمین جلسه تفسیر قران و هرمنوتیک دفتر نیشابور کانون دانشگاهیان خراسان برگزار شد

پانزدهمین جلسه تفسیر قران و هرمنوتیک دفتر نیشابور کانون دانشگاهیان خراسان مصادف با شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در کانون دانشگاهیان این شهر برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ پانزدهمین جلسه تفسیر قران و هرمنوتیک دفتر نیشابور کانون دانشگاهیان خراسان مصادف با شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در کانون دانشگاهیان این شهر با تلاوت قران مجلسی و به مدیریت ریاست این کانون رضا دوست برگزار شد.

در ادامه این جلسه مفسر قران دکتر علی اکبر رضا دوست به تفسیر چهار آیه از کلام‌الله مجید پرداخت که از سوره مبارکه جاثیه بود.

در ادامه مفسر قران گفت آیه‌ای که در این سوره جاثیه آمده در ارتباط با قیامت و گناه‌کارانی که در آنجا به‌زانو درآمده‌اند و به همین دلیل این کلمه به‌کاربرده شده و این سوره را هم به همین نام یعنی جاثیه نامگزاری شده است.

وی در ادامه آیه‌های ۲۰، ۲۱، ۲۲ و ۲۳ آیه مبارکه جاثیه را معنا و تفسیر کرد.

این مفسر در ادامه به کسانی که اطاعت از نفس خود می‌کنند پرداخت و در معنی این کلمه نفس، گفت: ارضا غرایض بدون در نظر گرفتن معیار عقلی و شرعی را اطاعت از هوای نفس است؛ همه انسان‌ها غرایض دارند اما اطاعت از آن باعقل و شرع باید باشد من‌جمله غرایض جسمی و غرایض روحی و غیره.

وی با اشاره به اینکه در قران خیلی یهودیان را نهی کرده است و قران در آیاتی می‌گوید شما یهودیان که از تحریفات علمی بزرگان خودتان چشم‌بسته اطاعت محض می‌کنید به این معناست که شما یهودیان علما خود را عبادت می‌کنید.

رضا دوست بابیان اینکه در پیدا کردن حقیقت، اگر همه منظرهای حقیقت را و پازل‌هایی که تیکه تیکه‌اند در کنار هم بچینیم و این پازل‌ها یعنی نگاه هرکدام از ما از یک منظر می‌باشد و کنار هم بودن این منظرها حقیقت را به وجود می‌آورد، اظهار کرد: تجربه به ما نشان داده در سالیان عمر و در سنین مختلف این منظر و فهم فرق می‌کند و در این موضوع نباید تعصب بورزیم.

در ادامه جلسه کانون، ملک پوریان کارشناس ارشد علوم سیاسی و از اعضای شورای مرکزی دفتر نیشابور کانون در باب محاسبات قدرت بین‌المللی به نقش قدرت در بین‌الملل پرداخت.

خبرنگار: یونس خدادوست

image_printچاپ مطلب

Visits: 67