وقوع بیش از ۲۴۰ مورد حریق در مراتع و پارک‌های طبیعی شاندیز
وقوع بیش از ۲۴۰ مورد حریق در مراتع و پارک‌های طبیعی شاندیز

مسئول ایستگاه خدمات آتش نشانی شاندیز گفت: از اواخر اردیبهشت ۹۹ تاکنون بیش از ۲۴۰ مورد حریق در مراتع، باغات و پارک‌های طبیعی این شهرستان گزارش شده است.

به گزارش اختر شرق؛ متین جواهری‌فر در این باره اظهار کرد: از اواخر اردیبهشت ماه ۹۹ تاکنون، بیش از ۲۴۰ مورد حریق و آتش سوزی در مراتع، باغ‌ها و پارک‌های طبیعی بخش شاندیز گزارش شده است.

مسئول ایستگاه خدمات آتش نشانی شاندیز با اشاره به اینکه علت وقوع این حریق‌ها عموما عامل انسانی است، تصریح کرد: آتش‌سوزی‌های امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بود، با توجه به بارندگی‌های خوبی که زمستان و بهار داشتیم، حجم پوشش گیاهی این مناطق نیز نسبت به سال‌های قبل گسترده‌تر شده و این موضوع به آمار حریق‌های مراتع و پارک‌های جنگلی نسبت به سال‌های گذشته افزوده است.

وی افزود: حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد حریق‌های گزارش شده به دلیل سهل انگاری مردم و خطاهای انسانی اتفاق افتاده است، در بیشتر عملیات‌هایی که نیروهای آتش نشانی به محل اعزام شدند محل وقوع حادثه مراتع و باغات بوده است و بیشتر مواقع خود باغداران سبب ایجاد آتش‌سوزی در مراتع و باغات شده‌اند.

جواهری‌فر تصریح کرد: به دلیل اعتقاد به افکار غلط از جمله اینکه با سوزاندن علف‌ها، خاک مجدد بارور می‌شود یا به خاطر فراری دادن حیوانات مزاحم یا پاکسازی محیط از وجود گزندگانی مانند مار و عقرب، باغداران اقدام به آتش زدن علف‌های خشک در مراتع و باغات خود می‌کنند.

مسئول ایستگاه خدمات آتش نشانی شاندیز ادامه داد: متاسفانه کنترل آتش از اختیار باغداران خارج شده و گسترش حریق را به دنبال دارد و این موضوع خسارات زیادی را در بر دارد که حتی در بعضی از حریق‌ها چندین باغ و مرتع دیگر نیز درگیر یک آتش‌سوزی که منشا جزیی داشته، می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه روزانه بین چهار تا پنج مورد اطفای حریق در مراتع و باغات شاندیز انجام می‌شود، اظهار کرد: بعضی از باغداران برای تهیه چای یا غذا، آتش روشن می‌کنند که بعد از استفاده، نسبت به خاموش کردن آتش سهل‌انگاری کرده و از محل خارج می‌شوند، براثر وزش باد در این محل، حریق شعله‌ور شده و به باغات مجاور نیز سرایت کرده و سبب آتش‌سوزی‌های گسترده می‌شود.

جواهری‌فر با اشاره به اینکه حریق‌ها خسارت جانی نداشته، افزود: خوشبختانه تاکنون حریق‌های اتفاق افتاده، مصدومی نداشته، ولی خسارات مالی زیادی برای باغات و مراتع داشته است که علاوه بر این خسارات مالی برای باغداران، به محیط زیست نیز آسیب و خسارت وارد شده است.

مسئول ایستگاه خدمات آتش نشانی شاندیز خاطرنشان کرد: ییلاقات مشهد به ویژه طرقبه شاندیز، در واقع شش‌های تنفسی مشهد است و باغات و پارک‌های جنگلی زیربنای این شش‌ها، اگر براثر بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری مردم این باغات و پارک‌ها از بین برود، ما تا چند سال آینده موضوعی به نام «ییلاقات طرقبه شاندیز، جاغرق، ابرده و زشک» نداریم.

وی تاکید کرد: از گردشگران و مسافرانی که برای تفریح به این ییلاقات سفر می‌کنند و همچنین همشهریان در خواست داریم، نکات ایمنی را رعایت کنند، از برپایی آتش در کنار درختان خشک، علف‌های خشک پرهیز کنند و اگر نیاز به برپایی آتش بود همراه خود مقداری آب داشته باشند تا بعد از استفاده از آتش، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند، اگر آب دسترس نبود به حالت «دفن کردن» با مقداری خاک، سنگ یا آجر، حریق را دفن کنند و هرگز آتش را نیمه روشن در طبیعت رها نکنند که در این صورت با کوچک‌ترین وزش باد و در کم‌ترین زمان تمام آن منطقه دچار حریق می‌شود.

خبرنگار:  دوست حصار

image_printچاپ مطلب

Visits: 7