وضعیت ذخیره آب سدهای مشهد بحرانی است
وضعیت ذخیره آب سدهای مشهد بحرانی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تنها ۱۷ درصد حجم ذخیره آب سدهای مشهد پُر است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد بود و این امر نشان دهنده وضعیت بحرانی تامین آب مشهد است.

به گزارش اختر شرق؛ مهندس حسین اسماعیلیان در این باره عنوان کرد: سد دوستی مهمترین منبع تامین آب مشهد است که در سال‌های گذشته ۷۰ درصد از آب شرب مشهد از محل این سد تامین می‌شد اما هم اینک این رقم به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: امسال با توجه به کاهش دوساله بارندگی ها، حجم ذخیره این سد به کمترین حد رسیده و بارندگی‌های اخیر نیز تاثیری در آبگیری سد نداشته است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، مطرح کرد: در سال ۹۹ میزان برداشت از منابع آبی چاه‌ها ۴۲ درصد بود اما با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی، میزان برداشت از چاه‌ها در سال گذشته به ۶۳ درصد رسید و از ابتدای سال جاری تا کنون نیز حدود ۶۰ درصد از چاه‌ها برداشت شده است.

اسماعیلیان درباره ذخایر سدهای استان خراسان رضوی تصریح کرد: ذخایر سدهای استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان است که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات فوق الذکر، وضعیت ایجاد شده، زنگ خطر بزرگی است که علاوه بر مدیریت مصرف، باید پروژه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 37