وزیر کشور: شرایط برای جهش در شهرستان کلات خراسان رضوی فراهم است
وزیر کشور: شرایط برای جهش در شهرستان کلات خراسان رضوی فراهم است

وزیر کشور گفت: همه چیز برای جهش در شهرستان کلات فراهم است و طی سه ماه آینده طرح جهش این شهرستان تدوین خواهد شد تا زمینه پرورش استعدادها و بالفعل شدن آن‌ها فراهم شود.

به گزارش اختر شرق؛ احمد وحیدی در نشست شورای اداری شهرستان کلات در فرمانداری این شهر عنوان کرد: کلات، شهر شهیدپروری است که عاری از آسیب‌های اجتماعی سایر نقاط این استان است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه سابقه تاریخی این شهرستان بسیار قابل توجه است، طبیعت بکر و ارزشمندی دارد و همچنین مانند سایر نقاط خراسان رضوی زیر سایه امام رضا (ع) است که امتیاز بزرگی محسوب می‌شود، گفت: این شهرستان پنج روخانه دائمی و سه چشمه سار، ۴۰ هزار هکتار جنگلهای اُرس و ۳۰ هزار هکتار زمین کشاوری دارد که ما تقریبا آن را در کشور نادیده گرفته ایم.

وحیدی عنوان کرد: شهرستان کلات دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه پرورش آبزیان است و می‌توان زمینه پرورش ماهی خاوریار را در این شهرستان فراهم کرد و با این تفاسیر همه چیز برای پیشرفت و جهش این شهرستان فراهم است ولی به دلیل این که جمعیت این شهرستان از دهه ۶۰ تاکنون روند نزولی داشته است این جهش صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: این شهرستان با تمام ظرفیتهایش نباید محروم بماند همچنان که در راستای شعار امسال مبنی بر «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» می‌توان از حوزه‌های کشاورزی و آبزی‌پروری در شهرستان کلات به منطور توسعه اشتغال بهره برد و با کمک به طرح جهش کلات مهاجرت معکوس را نیز دنبال کرد.

وزیر کشور با اشاره به قابلیت‌های صنایع دستی زنان در این منطقه مرزی در حوزه ابریشم بافی و همچنین زندگی شادمانه و گویش‌های مختلف در این منطقه گفت: می توان در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در این منطقه تاریخی و فعال کردن ظرفیتهای گردشگری و صنایع دستی کلات برنامه ریزی ویژه‌ای انجام داد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، طبیعی و گردشگری، اشتغالزایی و رفع محرومیت را دنبال کرد.

وحیدی بیان کرد: یکی از برنامه ریزی‌های ما برای توسعه شهرستان کلات می‌تواند فراهم کردن زمینه توسعه نوغانداری با مستقر کردن شرکت‌های کارآفرین به منطور سرمایه‌گذاری درصنعت نوغان داری باشد.

وی با اشاره به خروج آب رودخانه‌های دائمی کلات به سمت کشور ترکمنستان، شرکت آب منطقه‌ای استان را موظف کرد تا زمینه استفاده مرز نشینان کلات از آب رودخانه‌های دائمی به منظور استفاده در بخش کشاورزی و دامداری را فراهم کند.

وزیر کشور با بیان این مطلب که حفر چاه‌هایی با عمق سه تا چهار متر توسط کشاورزان در منطقه مرزی نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند که باید مجوز آن توسط آب منطقه‌ای صادر شود، گفت: باید یک برنامه قوی برای توسعه شهرستان کلات داشته باشیم و قرارگاه سازندگی سپاه نیز در این زمینه یاریگر و همراه باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 49