واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) در مناطق پرخطر خوشاب
واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) در مناطق پرخطر خوشاب

سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: بیماری مهلک بروسلوز (تب مالت) یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است که در انسان چهره‌های متفاوتی دارد و به بیماری هزارچهره مشهور است.

محمود ترخاصی در گفتگو خبرنگار با اختر شرق بابیان‌ اینکه بروسلوز از دو منظر اقتصادی و بهداشت عمومی دارای اهمیت فراوانی است، گفت: کنترل این بیماری، دارای پیچیدگی‌های خاص خود است که اکیپ‌های عملیات فنی دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با این بیماری و خود درخطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

ترخاصی با اشاره به اینکه عامل بیماری بروسلوز (تب مالت) باکتری‌هایی تحت عنوان بروسلا می‌باشند که در دام باعث سقط‌جنین اغلب در اواخر آبستنی، عفونت رحمی، تورم بیضه در دام نر و… می‌شود، تصریح کرد: این شبکه همه‌ساله برنامه مبارزه و کنترل این بیماری را در دستور کار دارد که ازجمله اقدامات مهم این شبکه در سال ۱۳۹۹ واکسیناسیون رایگان دام‌های موجود در کانون‌های انسانی این بیماری است و این اقدام مهم از اول خردادماه با استفاده از توان اکیپ‌های فنی بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی به‌صورت صد درصد رایگان آغازشده است.

وی افزود: این عملیات تا رسیدن به‌پیش بینی مطلوب ادامه دارد؛ البته تست و کشتار در گاوداری‌های صنعتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی- ترویجی با همکاری شبکه بهداشت و اقدامات دیگر نیز پیگیری خواهد شد.

ترخاصی در پایان خاطرنشان کرد: از عموم مردم تقاضا داریم از مصرف شیر خام نجوشیده (غیرپاستوریزه) و محصولات لبنی غیرپاستوریزه جداً خودداری نمایند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3