هیئت‌های اندیشه‌ورز بازوان قدرتمند تعاملات اجتماعی روستاها هستند
هیئت‌های اندیشه‌ورز بازوان قدرتمند تعاملات اجتماعی روستاها هستند

ایجاد هیئت های اندیشه ورز در روستاها در همراهی با دهیاران و شوراها باعث افزایش تعاملات اجتماعی و تسهیل در اجرای بسیاری از برنامه ها در روستا ها میشود.

ایجاد هیئت‌های اندیشه‌ورز در روستاها در همراهی با دهیاران و شوراها باعث افزایش تعاملات اجتماعی و تسهیل در اجرای بسیاری از برنامه‌ها در روستاها می‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ علی برغمدی در جمع دهیاران شهرستان گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز توسط دهیار از تعداد سه، ۵ یا ۷ نفر از بین افرادی که در موضوعات مختلف صاحب‌نظر و متخصص هستند برای هر هیئت گزیده و توسط دهیار برایشان ابلاغ رسمی صادرشده تا در کنار دهیار و شورای اسلامی باشند.

وی در مورد هیئت‌های اندیشه‌ورز توضیح داد: در هر روستا پنج هیئت اندیشه‌ورز درزمینهٔ مختلف تشکیل‌شده تا در موضوعات مختلف دهیاران را یاری کنند و بازوی قدرتمند برای افزایش تعاملات اجتماعی هر روستا باشند.

برغمدی عملکرد هیئت‌های اندیشه‌ورز را تشریح کرد: اولین هیئت اندیشه‌ورز که در روستا تشکیل می‌شود هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و اشتغال است، دهیاران افرادی هستند که مدیریت یک روستا را در دست دارند. هر دولتی یک رویکردی دارد و امروز رویکرد به سمت و حمایت از تولید است و باید از این فرصت استفاده کنیم اگر تا دیروز سرمایه‌گذاری به دهیار مراجعه می‌کرد و نمی‌توانست همراهی‌اش کند امروز این موقعیت ایجادشده است.

وی ادامه داد: نمونه همیاری و تغییرات حاصل از یک طرح را در دهستان زرین در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم. دهستانی که کشت و زرع جز جارو نداشتند و در حال خالی از سکنه شدن بودن ولی با تأثیر یک فرد و ایجاد کشت جایگزین پسته به‌جای جارو در حال حاضر مهاجرت معکوس راداریم و بسیاری دوباره به روستا برگشتند و سرمایه‌گذاران نیز به این بخش رو آوردند و افزایش جمعیت و رونق اقتصادی راداریم.

معاون فرمانداری جوین بیان کرد: ‏ دومین هیئت اندیشه‌ورز هیئت توسعه و عمران است که در روستاها در کنار دهیار تأملات بیشتری را اجرایی می‌کنند.

سومین هیئت اندیشه‌ورز فرهنگی و اجتماعی است که در برنامه‌های مانند دهه کرامت و برنامه‌های فرهنگی در روستا مشارکت خواهند کرد.

هیئت چهارم هیئت اندیشه‌ورز بهداشت است ک در مسائلی که وجود دارد مانند پسماندها و نحوه جمع‌آوری زباله‌ها و سلامت آب آشامیدنی ورود می‌کنند.

برغمدی زنان را مؤثرترین قشر جامعه دانست و عنوان کرد: پنجمین هیئت اندیشه‌ورز زنان و جوانان است که بیشترین قشر روستا هستند که با آنها سرکار داریم.

مسلما حداقل ۵۰ درصد جمعیت هر روستا و شهری را بانوان تشکیل میدهند و نادیده گرفتن انان باعث مشکلات میشود باید انها نیز پای کار بیایند و از ظرفیت های بانوان در توسعه روستا استفاده کنیم.

این هیئت‌ها در روستا تشکیل‌شده و با ایجاد این هیئت‌ها دست دهیاران در اجرایی کردن بسیاری از برنامه‌ها بازخواهد شد و می‌توانند رسماً برای بسیاری از افراد که می‌خواهند در مسائل روستا کمک‌رسان باشند ابلاغ صادر کنند و باعث افزایش اعتماد عمومی و تعاملات اجتماعی در توسعه روستاها باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6