هوشمندسازی فرآیندهای شهروندسپاری مرحله نهایی اقدامات ما است
هوشمندسازی فرآیندهای شهروندسپاری مرحله نهایی اقدامات ما است

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد گفت: مرحله نهایی اقدام ما در سیستم یکپارچه شهرسازی؛ هوشمندسازی فرآیندهای شهروندسپاری است که امید داریم تا پایان سال به بخش‌هایی از این هدف دست پیدا کنیم و مابقی آن را در چارچوب پشتیبانی‌های مستمر توسعه دهیم.

به گزارش اخترشرق؛ قربانعلی شیرازی با بیان این مطلب، اظهار کرد: مرحله جریان توسعه سیستم یکپارچه شهرسازی از ابتدا در سه گام تکمیل خدمات الکترونیک شهر مشهد که شهرسازی الکترونیک بخشی از بود از سال ۱۳۸۰ آغاز شد.

وی ادامه داد: در گام اول آن؛ توسعه مکانیزاسیون خدمات شهرداری (شهرداری الکترونیک) مطرح شد و تا سال ۱۳۹۰ این ماجرا ادامه پیدا کرد و جریان مکانیزاسیون خدمات شهری کامل شد.

شیرازی گفت: از سال ۹۰ گام دوم توسعه سیستم‌های شهرسازی تحت عنوان برون سپاری خدمات شهرسازی برداشته شد که بر این اساس مقرر شد که از ظرفیت دفاتر مهندسی سطح شهر استفاده شود و تا سال گذشته این جریان ادامه پیدا کرد و توسعه ما تکمیل شد.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد بیان کرد: آخرین توسعه سیستم یکپارچه شهرسازی که گام شهروندسپاری نام دارد از دی ماه سال گذشته آغاز شد و بنا بر این شد که خدمات شهرسازی را در منزل در اختیار شهروندان قرار دهیم؛ یعنی به عبارتی شهروندان بتوانند به تنهایی در منزل خود فرآیند درخواست، اعلام ضابطه، تحلیل، محاسبه و صدور فیش را انجام بدهد. به نوعی خدمات صفر تا صد در اختیار مالک قرار می‌گیرد و شهرداری به عنوان ناظر و کنترل کننده تمامی فرآیندها نقش خود را ایفا خواهد کرد.

شیرازی تاکید کرد: پس از اینکه شهرداری در مقام ناظر نتایجی که مالک با سیستم به عنوان پیش‌نویس انجام داده را تایید کند؛ مالک به پرداخت فیش مجاز می‌شود و در نهایت مجوز صادره آن چاپ خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همه مجوزات خود را آماده کردیم که در چارچوب سیستم شهروندسپاری انجام دهیم که تاکنون کلیه استعلامات شهروندسپاری شده به علاوه انواع پروانه‌های احداث، توسعه، تجدید و اصلاح در این سیستم بارگذاری شده و در اختیار مردم قرار گرفته است؛ اما همزمان آن بخش از تجربه برون سپاری خود را برای موضوع شهروندسپاری به خدمت گرفتیم و ساختار سازمانی همکاران را نوسازی کردیم. همچنین کلیه دفاتر مهندسی که ۱۰ سال سابقه برون سپاری داشتند، از این پس به عنوان نماینده فنی مالک مجاز به ثبت درخواست هستند.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد اضافه کرد: یعنی اگر مالکی به هر دلیلی نتواند راسا درخواست خود را ثبت کند، می‌تواند انجام این خدمت را به نماینده‌های فنی منتخب در سطح شهر بسپارد و این دفاتر به عنوان وکیل مالک تمامی خدمات را انجام خواهند داد.

شیرازی عنوان کرد: خواهش ما از شهروندان این است که ترجیحا در ثبت فرآیندهای آغازین خود از نماینده‌های منتخب سطح شهر که مورد تایید شهرداری هستند، استفاده کنند و به دفاتر غیررسمی مراجعه نکنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم که سیستم شهروندسپاری را کامل و به مرحله هوشمندسازی برسانیم؛ هوشمندسازی بدین معنا که هر شهروند به جای آنکه پشت سیستم باشد، با یک ساختارهوشمند سیستمی که از جنس هوش مصنوعی است، در ارتباط باشد و تمامی خدمات لازم را اخذ کند و منوط به تایید فردی نشود.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد گفت: مرحله نهایی اقدام ما در سیستم یکپارچه شهرسازی؛ هوشمندسازی فرآیندهای شهروندسپاری است که امید داریم تا پایان سال به بخش‌هایی از این هدف دست پیدا کنیم و مابقی آن را در چارچوب پشتیبانی‌های مستمر توسعه دهیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 62