هنر معلولان تریبون مطالبات و ویترین خواسته‌هایشان است
هنر معلولان تریبون مطالبات و ویترین خواسته‌هایشان است

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از طریق هنر معلول تریبونی پیدا می‌کند که در قالب این تریبون می‌تواند حرف‌هایش را بزند و هنر افراد دارای معلولیت تریبون ارائه مطالبات و اعتراض به کمبودها و ویترین خواسته‌هایشان است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر مسعود فیروزی اظهار کرد: تئاتر ویژه افراد دارای معلولیت هرساله در چهار منطقه کویر، خلیج‌فارس، آفتاب، زاگرس برگزار می‌گردید اما در سال جاری به دو منطقه کویر و خلیج‌فارس و آفتاب و زاگرس تقسیم‌شده است که منطقه کویر و خلیج‌فارس در بندرعباس برگزار شد و ما در هفته اول اسفندماه میزبان دو منطقه زاگرس و آفتاب خواهیم بود که شامل ۱۱ استان است.

وی افزود: ۲۵۱۰ نفر از افراد دارای معلولیت از استان‌های همدان، لرستان، کردستان، قم، چهارمحال و بختیاری، البرز، کرمانشاه، مرکزی، تهران، اصفهان و ایلام سوم تا هفتم اسفندماه در شهر مشهد در جشنواره تئاتر به رقابت خواهند پرداخت.

فیروزی تصریح کرد: ۱۴۰ اثر به جشنواره ارسال‌شده که ۲۶ تئاتر خیابانی، ۷۷ صحنه‌ای بزرگ‌سالان،۳۷ کودک و نوجوان بوده است در حال حاضر بازخوانی آثار انجام‌شده و ۸۵ اثر به مرحله بازبینی راه‌یافته است که ۱۶ تئاتر خیابانی، ۴۴ تئاتر صحنه‌ای بزرگ‌سال و ۲۶ تئاتر صحنه‌ای کودک و نوجوان ره مرحله بازبینی رسیده‌اند و نزدیک به ۲۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا خواهند کرد.

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: هنر نقش بی‌بدیلی دارد در توانمندسازی افراد دارای معلولیت امروز بحث تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت مطرح است زمانی ما بحث حضور در جامعه را داشتیم و سپس بحث تجمیع اجتماعی مطرح شد به این معنا که مدارس خاص معلولین نداشته باشیم و در مدارسی که افراد غیر معلول درس می‌خوانند دانش آموزان معلول هم در کلاس ویژه‌ای درس بخوانند اما امروز بحث تلفیق اجتماعی معنا پیداکرده است.

وی افزود: تلفیق اجتماعی به این معنا که وقتی می‌خواهیم یک مکان فرهنگی، آموزشی، تفریحی و ورزشی افتتاح کنیم همه افراد را با حقوق برابر و امکان دسترسی به همه امکانات را فراهم کند؛ بنابراین همان‌طور که ما تفاوت‌های نژادی، قومی و مذهبی را می‌پذیریم افراد دارای معلولیت را نیز به‌عنوان یک افراد متفاوت در جامعه باید بپذیریم.

فیروزی اظهار کرد: برای اینکه افراد دارای معلولیت بتوانند در این سطح از جامعه حضور پیدا کنند باید توانمند شوند و پایه این توانمندی بر یک بستری ساخته می‌شوند که باید سه مشخصه عزت‌نفس، اعتمادبه‌نفس، جرئت مندی داشته باشد. برای اینکه توانمندی مؤثر و دائمی داشته باشیم باید این توانمندی و فرایندها را بر اساس همین سه مشخصه تعریف کنیم.

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از روش‌های توانمندسازی معلولین استفاده از بستر هنر است بخصوص هنرهای نمایشی مانند تئاتر که عزت‌نفس به آن‌ها می‌دهد و افراد احساس بزرگی، کرامت، تعالی روح و اعتمادبه‌نفس می‌کنند. افراد را جرئت مند می‌کند جرئت حضور در اجتماع و گفتن مطالبات به‌وسیله نوعی از هنر و به‌نوعی معلول تریبونی پیدا می‌کند که در قالب این تریبون می‌تواند حرف‌هایش را بزند و هنر افراد دارای معلولیت تریبون ارائه مطالبات و اعتراض به کمبودها و ویترین خواسته‌هایشان است.

فیروزی در پایان خاطرنشان کرد: از زمانی که این اتفاق در بهزیستی کشور رقم خورده است ما نیز در خراسان رضوی به هنر بهاداده‌ایم و در کنار تئاتر، کاریکاتور، عکس، بلندی‌های پاگیر را موردتوجه قرار داده‌ایم و بسیار تأثیرگذار بوده ازنظر ایجاد حس مطالبه گری و جرئت مندی، گاهی اوقات با یک عکس و یا کاریکاتور می‌توان دنیایی از اعتراض و مطالبه را فرد دارای معلولیت مطرح کند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 16