همزمان با روز جهانی حیات وحش در شهرستان درگز
همزمان با روز جهانی حیات وحش در شهرستان درگز

رضا کیانیان و سامان گلریز همزمان با روز جهانی حیات وحش با حضور در خراسان رضوی و پارک ملی تندوره شهرستان درگز این روز را گرامی داشتند و از زحمات محیطبانان این پارک قدردانی نمودند.

به گزارش اخترشرق؛ مهدی اله پور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این خصوص بیان داشت؛ حضور چهره های هنری و‌ فرهنگی و هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون در عرصه فرهنگ سازی و آگاهی رسانی برای حفاظت و حراست از محیط زیست امری ضروری است و می تواند تأثیر گذاری بسزایی در نقش آموزش درحفظ محیط زیست و پیاده سازی توسعه پایدار داشته باشد.

اله پور بیان نمود: پس از تجربه موفق تعامل و همکاری با کانون مربیان فوتبال و ورزشکاران برگزیده استان، در راستای بهره مندی از ظرفیت آگاهی رسانی و آموزش فرهنگ زیست محیطی و گسترش فعالیت های هنری مرتبط با موضوعات محیط زیستی در میان فعالان فرهنگی و هنری، گام بزرگی در استان خراسان رضوی با حضور رضا کیانیان و سامان گلریز به عنوان سفیران محیط زیست صورت پذیرفت.

مهدی اله پور خشکسالی، وجود کانون های گرد و غبار، شکار و صید غیر مجاز، کم شدن منابع آبی در مناطق، کمبود امکانات و نیروی انسانی و منابع، ورود دام های غیر مجاز به مراتع تحت حفاظت و مدیریت را از مواردی که به امر حفاظت از محیط زیست آسیب می رساند، برشمرد و گفت؛ امیدواریم با حضور و‌همراهی هنرمندان محبوب و فعالان عرصه سینما و تلویزیون بتوانیم فرهنگ سازی مناسبی در راستای حفظ و حراست از محیط زیست کشورمان داشته باشیم.

اله پور گفت: وضع موجود پارک ملی، نگهداری و حفظ وحراست از گونه های متعدد و غنی پارک ملی تندوره، وضعیت غنای زیستی منطقه، مدیون زحمات مدیران و محیط بانان پیشکسوت و حاضری است که در این پارک زحمات زیادی را متحمل شدند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: امروز هدف از جمع شدن در این همایش، تجلیل از محیط بانان و فعالین محیط زیستی است که در طول سالیان متمادی در راستای حفظ و نگهداری و حمایت از حیات وحش و محیط زیست پارک ملی تندوره زحمات و اقدامات ارزشمندی انجام داده اند، می باشد.

این مقام مسئول پارک ملی را به عنوان ذخیره گاه و زیستگاهی برای کل دنیا برشمرد و گفت: این مهم نیازمند همکاری و مشارکت تمام مردم برای حفظ و نگهداری این نعمات می باشد.

وی بیان داشت: اگر امروز به فکر منابع آبی و وضعیت ارتقاء پارک ملی و دیگر مناطق حیات وحش و منابع طبیعی استان نباشیم، در چند سال آینده شاهد بوجود آمدن مشکلات محیط زیستی دیگر از جمله کانون های گرد و‌غبار جدیدی در سطح استان خواهیم بود که متأسفانه تمام مردم استان را درگیر این معضل و چالش خواهد نمود.

رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون که پیش از این بارها در فعالیت‌های محیط زیستی شرکت داشته و به مشکلات حفاظت از محیط زیست ایران واکنش نشان داده است، نیز دراین بازدید بیان داشت؛ ترویج و اشاعه فرهنگ زیست محیطی طبق اصل ۵۰ قانون اساسی کشور نیازمند مشارکت تمامی آحاد جامعه می باشد و ما هم به عنوان هنرمند و فعال فرهنگی و هنری جامعه در سطح کشور، از هر کمکی دریغ نخواهیم کرد و‌تمام توانمان را در خصوص حفظ و‌حراست از محیط زیست خواهیم نمود.

وی مشارکت سازمان های مردم نهاد و تشکل های زیست محیطی را از عوامل مهم حفظ و حراست از منابع طبیعی و ترویج دهندگان فرهنگ زیست محیطی دانست و عنوان نمود: می توانیم با داشتن نگاه ویژه به این تشکل ها و استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد به ترویج فرهنگ زیست محیطی و تأمین منابع، با استفاده از کمک هایی در قالب نذر طبیعت به مناطق خصوصاً پارک ملی تندوره، از این ظرفیت بهرمند شویم و در راستای تقویت منابع مناطق بهره مند شویم‌.

کیانیان در این بازدید که با حضور فرماندار شهرستان درگز نیز صورت گرفت عنوان نمود؛ فرمانداری می تواند با آموزش به مدیران تمام دستگاه ها در شهرستان، باعث بوجود آوردن نگاه ویژه مدیران به مسئله محیط زیست شود وافزود: سازمان های مردم نهاد بسیار دلسوز و مشرف به مشکلات می باشند و آنها نیزمی توانند بازوی توانمندی در کمک به حفظ و نگهداری محیط زیست در کنار سازمان محیط زیست فعالیت داشته باشند.

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بیان داشت؛ به محیط زیست نگاهی با توسعه پایدار باشد و نگاه ویژه ای در این خصوص داشت باید که با کمک این سازمان های مردم نهاد و تلاش های شبانه روزی محیط بانان می توانیم این مهم را به نتیجه برسانیم.

سامان گلریز کارشناس بین المللی تغذیه و آشپزی نیز در این بازدید بیان داشت: جشنواره های غذا در شهرستان می تواند با ایجاد نشاط و شادابی، ارزش غذایی غذاهای محلی را نمایان کند و با گذاشتن جشنواره غذاهای گیاهی با مشارکت بالا و به لحاظ هزینه های کم آن می تواند، در راستای فرهنگ سازی و آموزش و ترویج فرهنگ محیط زیستی نقش مهمی داشته باشد به حفظ و نگهداری گونه های حیات وحش کمک بزرگی کند.

گلریز افزود: طی دیدار با فرماندار شهرستان درگز مقرر شد، جشنواره غذایی متفاوتی با هدف حمایت از فرهنگ و سنت این شهرستان درقالب جشنواره غذاهای سنتی و نیز حمایت از محیط بان و پلنگ ایرانی در آینده در شهرستان درگز برپا شود.

این فعال محیط زیست جشنواره آشپزی را یک رویداد متفاوت در حمایت از فرهنگ و سنت مردم درگز خواند و گفت: هدف من از پیگیری برگزاری این جشنواره تجلیل از محیط بان پرتلاش منطقه و حمایت از گونه های ارزشمند پارک ملی تندوره است.

سامان گلریز عنوان نمود: فرهنگ سازی باید به بهترین نحو مطلوب در خصوص حمایت و حراست از محیط زیست انجام شود و با اولویت بندی نیاز های پارک ملی، باید بتوانیم با کمک سازمان های مردم نهاد و تشکل های زیست محیطی به کمک حفاظت و حراست از محیط زیست برآییم.

کارشناس بین المللی تغذیه و آشپزی افزود: پارک ملی تندوره نقطه درخشان و قلب تپنده شهرستان درگز و کشور می باشد و نیازمند نگاه ویژه ای است و حفاظت مطلوب منطقه و آرامش زیستگاهی گواهی بر تلاش های محیط بانان خدوم است و ما هم نیز به سهم خودمان از هر اقدامی برای حفظ و حراست از این منطقه غنی و محیط بانان زحمت کش و پرتلاش دریغ نخواهیم کرد.

محمد کرمی فرماندار شهرستان درگز، ضمن ابراز خرسندی از حضور هنرمندان در این پارک گفت: حضور این عزیزان نشان از نگاه ویژه هنرمندان به حوزه محیط زیست می باشد که دغدغه مندی آنها را نسبت به این حوزه نشان می دهد.

فرماندار شهرستان درگز با اشاره به اقدامات ارزشمند مدیران، محیط بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست در خصوص امر نگهداری، حفاظت و حراست از محیط زیست در پارک ملی تندوره تقدیر و تشکر نمود و افزود: تعامل با جوامع محلی و مردم از اولویت های فرمانداری شهرستان می باشد و نگاه ویژه مردم به پارک ملی تندوره می تواند در زمینه همکاری برای رفع چالش های آبی و معضلات منطقه کمک بسزایی داشته باشد، چرا که آب برای ما حیات است و‌اگر مشکلی در بحث چالش های آبی برای حیات وحش و پارک بوجود بیاید، مرحله بعد نوبت به انسان های همان منطقه خواهد رسید.

محمد کرمی با اشاره به معضل سگ های ولگرد که باعث از بین رفتن و خسارت به محیط زیست شهرستان شده بیان داشت: اگر چاره ای برای این مشکلات اندیشیده نشود، می تواند مشکل بسیار بزرگی حتی برای جامعه انسانی داشته باشد و این مهم با همکاری سازمان های مردم نهاد و تشکل ها قابل کنترل و پیگیری و فرهنگ سازی می باشد.

وی گفت: ما هم اکنون با کمک سپاه و نیروی مردمی بسیج برای حفظ و حراست از محیط زیست آماده همکاری خواهیم بود چنان که در سال های قبل هم نیز پشتیبان و آماده برخورد با تمام مشکلات و معضلات پای کار محیط زیست بوده ایم.

در انتها این همایش از پیشکسوتان و فعالین عرصه حفاظت از محیط زیست شهرستان درگز توسط مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، فرماندار شهرستان، رضا کیانیان و سامان گلریز تقدیر و قدردانی بعمل امد.

لازم به ذکراست: رضا کیانیان و سامان گلریزتا کنون در طول سالیان متمادی گام‌های بزرگی در راستای حمایت از گونه‌های در معرض انقراض و نیازمند حمایت برداشته‌اند.

خبرنگار: سمانه جعفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 143