همایش خاک‌ریز دوم با موضوع نقش خانواده در دفاع مقدس و مؤلفه‌های بانوی تراز انقلاب برگزار شد
همایش خاک‌ریز دوم با موضوع نقش خانواده در دفاع مقدس و مؤلفه‌های بانوی تراز انقلاب برگزار شد

همایش خاک‌ریز دوم با موضوع نقش خانواده در دفاع مقدس و مؤلفه‌های بانوی تراز انقلاب با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی و با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و دفتر تبلیغات اسلامی همایش خاک‌ریز دوم با موضوع نقش خانواده در دفاع مقدس و مؤلفه‌های بانوی تراز انقلاب با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی حسینی، مدیرکل فرهنگی- تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین راجی، مدرس حوزه؛ خانواده معظم شهدا و مبلغین دینی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ه) برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن خیرمقدم به میهمانان و خانواده‌های معظم شهدا، گفت: عنوان این همایش برگرفته از فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است که فرمودند «خانواده‌های شهدا خاک‌ریز دوم جبهه‌ها هستند». ایشان از شهدا به‌عنوان خاک‌ریز اول در جنگ با دشمنان دین خدا و از خانواده‌های معظم شهدا به‌عنوان خاک‌ریز دوم یادکردند.

وی تصریح کرد: اگر خانواده‌های شهدا، مادران، خواهران و همسرانشان نبودند به‌طور حتم درخشش‌های این‌چنینی امکان‌پذیر نبود. مادران باتربیت خانوادگی و صبر و همسران با همراهی شهدا، پرورش‌دهنده این شهدای معزز بودند. در اهمیت تکریم از خانواده‌های شهدا همین بس که امام راحل (ره) به خانواده‌های شهدا احترام زیادی می‌گذاشتند و به تعبیری این عزیزان را چشم‌وچراغ ایران اسلامی دانستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، گفت: امیدوارم خروجی این همایش منتج به این امر شود که بیش‌ازپیش به مقام شامخ خانواده‌های معظم شهدا به‌ویژه مادران و همسران ارج نهیم.

 در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی حسینی، مدیرکل فرهنگی- تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ضمن تسلیت اربعین حسینی و گرامیداشت یاد و خاطره‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: در تکریم از خانواده‌های شهدای به این فرمایش از امام راحل (ره) بسنده می‌کنم که فرمودند «سلام و‌‎ ‌‏درود بر شما پدران و مادران، همسران، فرزندان و بازماندگان‌‎ ‌‏شهدا که از بهترین عزیزان خود درراه بهترین هدف که اسلام عزیز‌‎ ‌‏است، بزرگوارانه گذشته‌اید و در امر دفاع از دین خدا، آن‌چنان‌‎ ‌‏صبر و مقاومت نشان داده‌اید که رشادت و استقامت یاران سید‌‎ ‌‏شهیدان حضرت امام حسین (ع) را در خاطرۀ جهانیان‌‎ ‌‏تجدید کردید».

وی عنوان کرد: از اول انقلاب زنان یکی از برجسته‌ترین نقش‌ها را در جامعه ایفا کردند. حضورشان درصحنه‌های انقلاب و دفاع مقدس اگر سنگین‌تر و پررنگ‌تر از رزمندگان نباشد، کمتر نیز نیست. مادرانی که از محبت مادرانه خود گذشته و فرزند خود را نثار این مرزوبوم کرده و افتخارش شهادت فرزندش است و یا همسری که از تکیه‌گاه زندگی خود در عنفوان جوانی می‌گذرد و شهادت عزیزش را تحمل می‌کند، مصداق حرکتی زینب وار در جریان انقلاب و دفاع مقدس است.

 مدیرکل فرهنگی- تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بابیان اینکه نمی‌توان به‌سادگی از فداکاری‌های خانواده‌های شهدا گذشت، گفت: نقش مادران و همسرانی که با صبر و استقامت از مسیر شهادت، اسارت و جانبازی عزیزان خود گذشتند، بسیار مهم و ستودنی است. درواقع تکریم آن‌ها تکریم از ارزش‌ها و نمادهای معنوی جامعه است که برخاسته از فرهنگ اصیل و سبک زندگی اسلامی است. امیدوارم این همایش باعث ارتقاء فرهنگ جهاد تبیین، خرسندی شهدا و زمینه رسیدن شفاعت آن بزرگواران برای ما در روز قیامت باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین راجی، مدرس حوزه با اشاره به اهمیت زیارت اربعین در ادامه حرکت در مسیر اسلامی، گفت: قله زیارت اربعین و فلسفه قیام امام حسین (ع) در این فراز است که «حسین جان! تو جان‌عزیزت را تقدیم کردی تا مردم از جهل و غفلت خارج شوند» به عبارتی این فراز وظیفه امت اسلامی را در طول تاریخ مشخص کرده است.

وی بابیان اینکه هر انقلاب از سه مقطع تشکیل، تثبیت و تداوم تشکیل‌شده است، گفت: از منظر نقش زنان در اسلام مقطع اول حضور و نقش پررنگ حضرت سمیه، خدیجه و. برای تشکیل، در مقطع دوم نقش حضرت فاطمه زهرا (س) در کنار حضرت علی (ع) برای تثبیت اسلام و در مقطع آخر یعنی تداوم حضرت زینب (س) وارد میدان می‌شوند. در ظهور انقلاب و جنگ تحمیلی نیز مادران و همسران رزمنده این‌چنین نقش‌آفرینی را انجام دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین راجی خطاب به مادران، خواهران و همسران شهید گفت: جهاد امروز شما جهاد زینب گونه است، جهاد خارج کردن مردم از جهل و غفلت. امروز وظیفه ما پاسخگویی به چالش‌های فکری مردم است. به‌طور حتم بدانید اگر مردم در جهل و غفلت باشند، طاغوت و اگر در مسیر علم واقعی و بصیرت باشند ایمان حکومت خواهد کرد. کاری که دشمن امروز با ما می‌کند ترویج جهل و شایعه پذیری است که اگر این‌گونه ادامه یابد، دشمن هر کاری بخواهد انجام می‌شود، هرچند فرمانده آن سرزمین علی (ع) و سردارش مالک اشتر باشد.

وی با اشاره به‌حکم مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به جهاد در جامعه امروز، تصریح کرد: نقش امروز شما در این جهاد به‌عنوان بانوی تراز انقلاب مشابه نقش بانوی تراز اسلام است درواقع باید جهاد تبیینی انجام دهیم و شما باید در مسیر ترویج آگاه‌سازی، روشنفکری و پاسخ به شبهات به وجود آمده حرکت کنید. جهاد تبیین، جهادی ریشه‌ای و سخت است که لازمه آن افزایش سواد و مطالعه است. اگر ما در انجام این جهاد کوتاهی کنیم شک نداشته باشید که دشمن حمله خواهد کرد.

لازم به ذکر است در پایان ضمن رونمایی پوستر همایش، از خانواده‌های معظم شهدای حاضر در جلسه تقدیر به عمل آمد.

وی با اشاره به مستند «وقتی مهربانی همه‌گیر می‌شود»، گفت: این مستند در سه بخش کادر درمان حاضر در بیمارستان، کادر بهداشت در مراکز بهداشت و مجاهدان عرصه سلامت تهیه‌شده و نمایشگر فداکاری‌های مدافعان سلامت و خانواده‌هایشان در ایام کرونا است. هدف ما از در حوزه فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شناساندن ایثارگری‌ها و خدمات جامعه پزشکان به نسل جوان و آینده کشور است. افرادی که همچون جوانان حاضر در هشت سال دفاع مقدس خالصانه در این جبهه حضور داشتند.

در پایان سعید تشکری، دبیر نویسندگان کتاب «دور از جان!» بابیان اینکه منشأ اثر و فکر این کتاب متعلق به محمدحسین زاده است، گفت: پس از طرح این مسئله با برپایی جشنواره‌ای تحت عنوان «کرونا» سعی در جمع‌آوری خاطرات از جهادگران بسیجی و کادر پزشکی تا مردم عادی در دوران کرونا کردیم.

وی بابیان اینکه تنها دغدغه و نگرانی من سوءاستفاده برخی افراد از این ایام در آینده است، تصریح کرد: اگر امروز ادبیات در ثبت و ضبط این وقایع کوتاهی کند تبدیل به ادبیات موزه‌ای خواهد شد. ما در ادبیات کتاب‌هایی همچون «دور از جان!» تلاش می‌کنیم تا با برقراری ارتباط واقعی و مؤثر بین قهرمان، نویسنده و مکان وقوع، حوادث را آن‌گونه که هست، روایت کنیم.

سعید تشکری، نویسنده کتاب گفت: کتاب «دور از جان!» محصول سه نسل از نویسندگان بعد از انقلاب است، نسل اول نصرالله قادری، نسل دوم مهدی زارع و نسل سوم سودابه حیدری، اعظم عظیمی و مریم رمضانی که ما را در نگارش روایت‌های این کتاب یاری کردند.

لازم به ذکر است در پایان ضمن رونمایی از پوستر کتاب «دور از جان!» از خانواده شهدای مدافعان سلامت حاضر در جلسه، اکرم کیانی، سرپرستار اورژانس بخش کرونا بیمارستان امام رضا (ع)، مجتبی اسدپور تلگرد، پرستار بیمارستان شهید هاشمی نژاد، مرتضی کرباسی، خزانه‌دار و عضو هیئت مدیر مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی، محمدحسین روشنک، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیر مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی و فاطمه محرری، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نمایندگی از جامعه مدافعان سلامت تقدیر به عمل آمد. همچنین بخش از کتاب به‌صورت مونولوگ توسط حدیثه سادات حسینی نیز خوانده شد. همچنین همسر شهید مدافع سلامت محمدرضا برادران روحانی به بیان خاطرات وزندگی نامه این شهید معزز پرداخت.

image_printچاپ مطلب

Visits: 0