هشدار دامپزشکی طرقبه شاندیز درخصوص مواجهه با دام‌های مشکوک به بیماری شاربن
هشدار دامپزشکی طرقبه شاندیز درخصوص مواجهه با دام‌های مشکوک به بیماری شاربن

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز به کلیه دامداران و دامپزشکان درخصوص رعایت اقدامات امنیتی در مواجهه با دام‌های مشکوک به بیماری شاربن هشدار داد.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه در این خصوص گفت: با توجه علامت مرگ ناگهانی در بیماری شاربن گاها دامداران یا دامپزشکان جهت تشخیص تفریقی با بیماری‌های دیگر اقدام به کالبد گشایی دام می‌کنند که این موضوع علاوه بر ایجاد خطرات جانی برای شخص باعث گسترش بیماری در منطقه و استقرار عامل بیماری در خاک می‌گردد.

وی افزود: شاربن (سیاه زخم) از بیماری‌های بسیار شدید و کشنده دام‌ها به خصوص در گوسفند و گاو بوده و در صورت‌عدم رعایت مسائل بهداشتی، قابل انتقال به انسان می‌باشد. شاربن با مرگ ناگهانی دام و خارج شدن خون تیره از گوش، دهان، بینی و دیگر منافذ بدن مشخص می‌شود. این خون لخته نمی‌شود و لاشه دام خیلی زود گندیده و گازدار می‌شود و درصورت بازشدن لاشه، خونابه ژله مانندی در داخل شکم دام بیمار دیده می‌شود.

دکتر قدرتی بیان کرد: عامل این بیماری نوعی باکتری هوازی و هاگ دار است که می‌تواند ۴۰ تا ۶۰ سال داخل خاک باقی مانده و بیماری‌زایی خود را حفظ کند به همین دلیل لاشه‌ی حیوانات مرده و مشکوک بایستی بدون کالبدگشایی به صورت اصولی دفن یا سوزانده شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در پایان از دامداران خواست تا با انجام واکسیناسیون به موقع از بروز بیماری در منطقه جلوگیری نمایند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 22