هشدار جهاد کشاورزی جوین؛ مرگ در انتظار شناگران استخرهای ذخیره آب کشاورزی
هشدار جهاد کشاورزی جوین؛ مرگ در انتظار شناگران استخرهای ذخیره آب کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی جوین با تاکید بر اینکه تعداد استخرهای ذخیره آب کشاورزی احداث شده در مزارع کشاورزی زیاد شده گفت: برای جلوگیری از بروز هرگونه حواث احتمالی ،کشاورزان و مالکین لازم است اقدامات ایمن سازی آنها را انجام دهند.

به گزارش اختر شرق؛ علیرضا هاشم ابادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اهمیت ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی عنوان کرد: کشاورزان برای جلوگیری از وقوع حوادث دردناک در استخرهای آب مزارع و باغات، اقدامات لازم در جهت ایمن سازی آنها را انجام دهند.

علیرضا هاشم آبادی با اشاره به اینکه گاه و بیگاه در تابستانها خبر غرق شدن افرادی که برای شنا به استخرهای ذخیره آب کشاورزی رفته‌اند، رسانه‌ای می‌شود، مطرح کرد: استخرهای کشاورزی هر چند برای ذخیره سازی آب ساخته می‌شوند، اما در برخی مواقع حادثه می‌آفرینند و جان افرادی را که برای شنا و ماهیگیری به آنجا می‌روند، می‌گیرند که میتوان جولو ی اینگونه حوادث را با پیشبینی های قبلی گرفت.

وی ادامه داد: در این حوادث، بیشتر کسانی که جان خود را در استخرهای کشاورزی از دست می‌دهند، کودکان و نوجوانان هستند که یا به خاطر شنا و یا به دلایل دیگر در این نوع استخرها غرق می‌شوند؛ اما نکته قابل تامل این جاست که بیشتر این استخرها ایمن سازی نشده‌اند و باعث بروز حادثه می‌شوند.

هاشم ابادی خاطرنشان کرد: در استخرهای کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب از مواد نانویی به نام “ژئو ممبران ” استفاده می‌کنند که اگر فردی در این استخرها بیفتد، هیچ راهی جز تن دادن به مرگ ندارد زیرا هرقدر هم شناگر خوبی باشد، تنها راه موجود برای خروج از این استخر این است که یک نفر از بیرون استخر طناب بیندازد و فرد را بیرون بکشد.

هاشم آبادی تصریح کرد: نکته تاسف بار این جاست که حتی یک طناب هم برای خارج شدن افرادی که در این مخمصه گرفتار می‌شوند تعبیه نمی‌شو د که علاوه بر انسان‌ها، حیوانات زیادی که برای خوردن آب کنار این استخرها می‌روند و غرق می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین ضمن اشاره به ضرورت فنس کشی و نصب تابلوهای هشدار دهنده در اطراف استخرهای کشاورزی گفت: طبق طرح حفاظتی در ساخت هر استخر، فنس کشی، نصب تابلوهای هشدار دهنده در هر چهار سمت، ایجاد جان پناه در کناره و نصب نردبان‌های شناور دایم در استخر بخشی از اقدامات قابل توجه است.

وی در خصوص نظارت بر احداث این نوع استخرها نیز گفت: هیچ استخر ذخیره آب کشاورزی، بدون ساخت تجهیزات حفاظتی تاییدیه نهایی دریافت نمی‌کند و بانک‌ها نیز به دلیل حساسیت موضوع برای پرداخت تسهیلات دقت زیادی دارند لذا برای پرداخت تسهیلات به صورت کامل، نصب تجهیزات حفاظتی یکی از مهم‌ترین ملاک ها است.

هاشم آبادی با تاکید بر ضرورت استانداردسازی لازم در استخرهای آب کشاورزی اظهار کرد: در صورت عدم رعایت استانداردها در این زمینه، به هیچ عنوان اجازه آبگیری این استخرها صادر نمی‌شود و کارشناسان جهاد کشاورزی بطور دائم در حال تهیه گزارش از وضعیت ساخت این استخرها هستند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 10