هدف از برگزاری جشنواره تحقق «مهندسی کتابخوانی» در جهت ترویج فرهنگ و معارف رضوی است
هدف از برگزاری جشنواره تحقق «مهندسی کتابخوانی» در جهت ترویج فرهنگ و معارف رضوی است

همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خراسان رضوی با هدف تقدیر از برگزیدگان و با حضور مسوولین دستگاه‌های اجرایی، اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی، خیرین و کتابداران برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان با اشاره به اینکه ۸۰ هزار نفر در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خراسان رضوی شرکت کردند، گفت: این جشنواره کتابخوانی گامی در مسیر مهندسی کتاب و تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که فرمودند باید به سمت ایران کتابخوان حرکت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سبزیان، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در این آئین گفت: این جشنواره، بزرگترین جشنواره بعد از انقلاب اسلامی ایران است که ذیل جشنواره بین المللی امام رضا (ع) برگزار می‌شود و یازدهمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

وی با خاطر نشان کردن اینکه این رویداد نجات بخش انقلاب اسلامی ایران است؛ افزود: هدف از برگزاری این جشنوراه توسعه فردی و خودشکوفایی تمام شرکت کنندگان در راستای فرامین اهل بیت (ع) است.

مدیر کل کتابخانه‌های خراسان رضوی تاکید کرد: بخش ویژه‌ای به نام امام موعود در این جشنواره تدارک دیده شد که مورد استفبال بسیار خوبی قرار گرفت.

وی افزود: در مجموعه کتابخانه‌های عموی تلاش این است که به سمت سنت مهندسی کتابخوانی حرکت کنیم و ذهن مردم را متوجه این مساله کنیم که چه کتاب و منبعی را مطالعه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سبزیان ادامه داد: این جشنواره کتابخوانی گامی در مسیر مهندسی کتاب و تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که فرمودند باید به سمت ایران کتابخوان حرکت کنیم.

مدیر کل کتابخانه‌های استان خراسان رضوی گفت: خروجی جشنواره که از پیام‌های رسیده مشخص شد نشان از تحول عمیق افراد شرکت کننده در سبک زندگی و آشنایی آن‌ها با سیره اهل بیت (ع) است که امام رضا (ع) هم بر تبیین زیبایی کلام اهل بیت (ع) تاکید داشتند.

وی افزود: به خاطر همزمانی با بیماری کرونا، نزدیک ۸۰ هزار نفر به صورت مجازی در این دوره شرکت کردند. ۸۰ هزار نفر یعنی ۸۰ هزار خانواده، چون هر یک نفر درون یک خانواده است.

حجت الاسلام و المسلمین سبزیان ابراز کرد: هزار نفر نیز از زندان‌های مرکزی مشهد شرکت کردند. ۸۱۳ نفر از خراسان رضوی برگزیده داریم که از تعدادی به عنوان نماینده برگزیدگان تقدیر می‌شود. برگزیدگان شهرستان‌ها نیز در پایان این هفته و هفته آینده در نمازهای جمعه سراسر استان تقدیر خواهند شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: ۳۸ خانواده به صورت خانوادگی شرکت کردند که از این بابت تشکر می‌کنیم، یعنی تک تک افراد خانواده در این ۱۵ قالب جشنواره شرکت کردند.

علی اکبر سبزیان در انت‌ها از تمام کتابداران، کارکنان ستاد مرکزی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، موسسات و نهادهای اجرایی استان و خیرین که به خلق این رویداد فرهنگی کمک کردند تشکر کرد و برگزاری این جشنواره را زمینه ساز ظهور امام زمان (ع) دانست.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم راشد یزدی در آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: دین اسلام برای علم و هنر جایگاه و ارزش والایی قائل است. اسلام دین علم است و شمشیر اعتباری ندارد.

حجت الاسلام راشد یزدی با خاطر نشان کردن اینکه اسلام دین علم است نه جنگ، افزود: قلم و کتاب یک اعتبار فوق العاده‌ای در اسلام دارند؛ چرا که خداوند در قرآن به قلم قسم یاد می‌کند.

حجت الاسلام راشد یزدی گفت: جهان بشریت با پیشرفتی که در فرهنگ دارد، امید است اسلام عزیز را بهتر بشناسد و درک کند؛ چرا که اسلام تنها راه نجات است.

وی خاطر نشان کرد: همین طور که می‌دانید اسلام دین علم است، نه علمی. امام علی (ع) را علی عالم خطاب نمی‌کنیم؛ بلکه می‌گوییم علی علم. نمی‌گوییم علی مومن؛ بلکه می‌گوییم علی ایمان است. اسلام نیز دین علم است.

راشد یزدی افزود: اولین کلمه این دین «اقرا» است. ، یعنی بخوان. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «اقرا باسم ربک الذ ی خلق»؛ بنابراین اولین اسباب و ابراز زندگی بشر که در قرآن نام برده شده قلم است.

حجت الاسلام راشد یزدی گفت: قلم و کتاب یک اعتبار فوق العاده‌ای در اسلام دارند و خداوندی که به آسمان و کهکشان‌ها قسم می‌خورد، یکی از مواردی که قسم می‌خورد، قلم است.

وی افزود: در قرآن می‌خوانیم «نون و القلم و ما یسطرون». پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند نباید قلم را از خود دور کنید، چون در آن خیر کثیر وجود دارد.

وی با خاطر نشان اینکه قلم محترم‌ترین اسباب و ابزار مادی است، افزود: کراهت دارد جایگاه قلم از نیمه بالای بدن، پایین‌تر باشد. امام باقر (ع) یا پشت گوش می‌گذاشتند یا کنار دست چپ، یعنی یا کنار قلب یا مغز قرار داشت. جای شمشیر در پایین تنه انسان است، چون اسلام دین علم است وشمشیر اعتباری ندارد.

حجت الاسلام راشد یزدی با خاطرنشان کردن اینکه اسلام دین فرهنگ است نه دین جنگ، گفت: در فقه، کتاب جهاد داریم، نه جنگ. در اسلام کشورگشایی وجود ندارد و جان و مال محترم است.

وی تاکید کرد: علم در عالم به واسطه کتاب حفظ شده است و از زمانی بشر به تشکیلات انسانی پرداخته که قلم نقش داشته است.

حجت الاسلام راشد یزدی افزود: از امام رضا (ع) سوال کردند، احکام تکلیفی بی‌حساب نوشته شده است؟ فرمودند خیر بلکه پایه وحسابی دارد و خطا و اشتباه در آن وجود ندارد. اگر در خوردن و آشامیدنی منفعت وجود داشته باشد حلال و اگر ضرر داشته باشد حرام است.

وی گفت: علت ابدی ماندن اسلام نیز همین است، چون فرهنگ نمی‌میرد. هدف از بعثت پیامبر اکرم (ص) این است که اوهام و خرافات از اندیشه بشریت دور باشد، بنابراین رمالی و کف بینی و بخت و اقبال در اسلام جایگاهی ندارد و نبی مکرم اسلام فرموند لاضرر و ضرار فی الاسلام.

وی در انت‌ها به ضرورت برپایی هر چه بیشتر این جشنواره‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: باید کتابخوانی در کشور به عادت تبدیل شود همانطور که در غرب جزئی از فرهنگ روزانه مردم شده است.

وی گفت: مردم در ایران با کتاب رفیق نیستند؛ در حالی‌که باید رهبر معظم انقلاب را الگوی خود قرار دهند. اگر سخنرانی‌های ایشان دقت کنید به کلمه کلمه صحبت‌های خود توجه دارند که نشان از مطالعه بالای ایشان است.

در انت‌ها سید جلال فیاضی، مشاور عالی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی از مجموعه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است که از یازده سال گذشته با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال برگزاری است.

وی با اشاره به هدف بنیاد بین المللی امام رضا (ع) که مسوولیت برگزاری جشنواره‌های متنوع رضوی در بخشهای هنری، فرهنگی، پژوهشی و… را بر عهده دارد افزود: جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از پر طرفدارترین جشنواره‌ها محسوب میشود که سالانه بیش ۱ میلیون نفر در این مسابقه شرکت می‌کنند.

وی به نمایندگی از طرف بنیاد بین المللی امام رضا (ع) از حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، کتابداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان تشکر نموده و جشنواره کتابخوانی رضوی را «نهضت کتابخوانی» نامید.

وی با تشکر از برگزیدگان حاضر در جلسه، شرکت در جشنواره رضوی را عرض ارادت به امام رضا (ع) و عشق به کتاب و علم آموزی دانسته و افزود: امیدواریم این نهضت هر روز بتواند گسترده‌تر در سطح ایران برگزار شود و سرانه مطالعه کشور از میزان فعلی ارتقاء یابد؛ چرا که ملت اسلام و ملت قرآن با با «اقرا» عجین شده است، باید کتابخوانی در تمام ارکان آن ظهور و بروز یابد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 32