هادی تقی زاده: مسئله فانتزی در دین هم وجود دارد
هادی تقی زاده: مسئله فانتزی در دین هم وجود دارد

نویسنده مطرح مشهدی گفت: ادبیات تخیلی، مشخصه نوشته فانتزی است. تخیل از جایی آغاز می‌شود که انسان با واقعیت برخورد می‌کند اما شیوه علت و معلولی را در آن پیدا نمی‌کند؛ مسئله فانتزی نه‌تنها در ادبیات بلکه در دین هم وجود دارد.

نویسنده مطرح مشهدی گفت: ادبیات تخیلی، مشخصه نوشته فانتزی است. تخیل از جایی آغاز می‌شود که انسان با واقعیت برخورد می‌کند اما شیوه علت و معلولی را در آن پیدا نمی‌کند؛ مسئله فانتزی نه‌تنها در ادبیات بلکه در دین هم وجود دارد.

به گزارش اختر شرق؛ هادی تقی زاده نویسنده مطرح مشهدی در سخنرانی در حضور جمعی از علاقه‌مندان حوزه ادبیات در فرهنگسرای غدیر مشهد خود را نویسنده فانتزی نویس معرفی کرد و با طرح این سؤال که نوشته فانتزی چیست و تاریخچه آن به چه زمانی برمی‌گردد، اظهار کرد: ادبیات تخیلی، مشخصه نوشته فانتزی است. تخیل از جایی آغاز می‌شود که انسان با واقعیت برخورد می‌کند اما شیوه علت و معلولی را در آن پیدا نمی‌کند.

تقی زاده در توضیح رابطه علت و معلولی گفت: بیس دین، شناخت افراد به‌مرورزمان پیشرفت می‌کند. تمام تمدن‌ها در نزدیکی آب‌ها به وجود آمده است. هر جا که آب باشد آبادانی هم است و هر جا که آبادانی باشد انسان وجود دارد و هر جا انسان باشد تخیل و خیال وجود دارد.

نویسنده مطرح مشهدی بابیان این‌که انسان با علوم موجود نمی‌تواند پروردگار را تعریف کند، اذعان کرد: پس نتیجه می‌گیریم در دین فانتزی وجود دارد. تقی زاده در ادامه این سؤال را مطرح کرد که «آیا به نظر شما جن وجود دارد» در این حین یکی از حاضرین پاسخ داد: بله ولی دیده نمی‌شود دلیل آن‌هم این است که در داخل قرآن گفته‌شده که جن وجود دارد.

هادی زاده در ادامه گفت: هر چه تخیل به سمت واقعیت حرکت کند، فانتزی گسترش پیدا می‌کند و هر چه واقعیت به سمت علوم و معلوم می‌رود فانتزی کوچک می‌شود.

وی بیان کرد: در این راستا اهمیت تخیل در دو زاویه قابل‌بررسی است: اول؛ کشیش‌هایی که می‌گویند زمین روی شاخ گاو قرار دارد و گاو هم‌روی نهنگ و نهنگ هم در دریا در حال شنا است، ما را به عقب هدایت می‌کنند زیرا این استدلال نادرست است. دوم؛ علم و علوم که توسط دانشمندان بررسی می‌شود؛ زیرا آن‌ها به این فکر می‌کنند که امکان دارد چندین سال آینده انسان توانایی داشته باشند که توسط دستگاه‌هایی که توسط خود دانشمندان اختراع‌شده است مرئی شوند.

وی با اشاره به این‌که در قرون‌وسطا حتی بهشت به‌صورت سند فروخته می‌شد، افزود: هرچه علم و علوم پیشرفت و گسترش پیدا کند عقاید مردم عقاید کشیش‌ها را نقد می‌کنند در همین راستا دکارت می‌گوید که تا الآن دین در مورد عقاید به ما گفتند ولی اکنون ما می‌توانیم با علم و علوم کل جهان را توصیف کرده و در همین راستا دکارت جهان را با ریاضی برای مردم بیان کرد که باعث کسل‌کننده و بی‌خیال شدن جهان برای مردم شد.

تقی زاده با معرفی کتاب «در چاهی در این دنیا» گفت: در مورد اولین کتابی که توسط یک کشیش نوشته‌شده بود می‌گویند این مرد اول کشیش بود اولین باری که نوشته‌های فانتزی را شناختند شورشی در دنیای امروز رخ داد. جی.آر.آر.تالکین در آفریقا جنوبی به دنیا آمد چند سال بعد پدر و بعدش مادرش را از دست داد. وی چند ماهی پیش خاله‌اش زندگی کرد و سپس او را به یک کشیش سپردن تا سرپرستی او را بر عهده گیرد. در کلیسا تالکین با دختری آشنا شد.

وی درباره آثار کارگردان ارباب حلقه‌ها ادامه داد: تالکین وقتی ک جنگ جهانی اول شروع شد رفت به جنگ و بعد از آسیبی روحی که در جنگ دید برگشت و به تحصیلات ادامه داد و سپس با آن دختر ازدواج کرد. وقتی‌که تحصیلات او به پایان رسید استاد دانشگاه شد. وی توانست ۱۵ زبان را کشف و اختراع کندو خدایی به نام اردا برایشان برگزید. تالکین از اولین مطالبی که شروع می‌کند آن‌هم اردا را ساخت. کتاب ارباب حلقه‌ها که توسط تالکین نوشته شد به‌عنوان سومین کتاب پر چاپ در دنیا شناخته‌شده است و بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه آن به فروش رفته است.

در ادامه این جلسه آرش رمضانی اظهاراتی درباره فیلم و کتاب «ارباب حلقه‌ها» که نوشته جی.آر.آر.تالکین است، مطرح کرد. وی گفت: این کتاب‌ها یک دوره زمانی ۳ هزارساله رو نشان می‌دهد که فیلم ارباب حلقه‌ها یک سال پایانی را در فیلم به نشان می‌دهد.

وی افزود: داستان ‌هابیت که با کارگردانی پیتر جکسون به تصویر کشید شد توسط آن کارگردان به داستان‌ها اضافه شدند.

آرش رمضانی در ادامه تأکید کرد که جذابیت فیلم نسبت به کتاب کاهش پیداکرده است. وی همچنین بخش‌هایی از داستان هابیت را تشریح کرد و گفت: همه ما مطابق علم امروز در انتهای یک زنجیره تکامل هستیم. به این شکل که در همه ما نشانه‌هایی از اجداد غیر انسان ما وجود دارد.

رمضانی نگاه‌های یونگ و برخی فیلسوفان و روان شناسان غربی درباره فرضیه تکامل انسان را تشریح کرد.

خبرنگار: یوسف ریحانی

image_printچاپ مطلب

Visits: 120