نگهداری دام در مناطق مسکونی، صدای شهروندان رشتخواری را در آورد
نگهداری دام در مناطق مسکونی، صدای شهروندان رشتخواری را در آورد

نگهداری دام در محل‌های مسکونی توسط برخی از دامداران در سطح شهر وروستاها رشتخوار باعث گلایه های مردمی و درخواست رسیدگی از مسئولان به وضع موجود شده است.

به گزارش اختر شرق؛ علی دوست ساکن یکی از روستاهای بخش مرکزی رشتخوار با گلایه از عدم برخوردهای بهداشتی با دامدارانی که در محل های مسکونی اقدام به نگهداری دام می کنند، گفت: چرا نباید مسئولین در رابطه با وضع نگهداری دام در محل های مسکونی در روستاهای هم‌جوار نظارت کافی داشته باشند، بوی نامطبوع، کثیفی انبارهای دام، حضور حشرات ناشی از مجوارت دام با محل سکونت و … باعث ناراحتی مردم در روستاها می‌شود، ولی هیچ مسئولی به این مشکلات توجه نمی‌کند.

وی در ادامه با اشاره با مشکلات نگهداری دام در محل های مسکونی، گفت: سر وصدا دام ها، سگ‌های نگهبان و …. در ساعت ابتدایی صبح باعث صلب آسایش همسایگان در مجاورت نگهداری دام‌ها شده است.

زحمتکش دیگر ساکن و شهروند رشتخواری در رابطه با نگهداری دام توسط برخی از همسایگان خود در محل سکونت مردم، گفت: با تمام احترامی که برای همسایگان خود قائل هستیم اما نگهداری دام باعث مشکلات فراوانی برای مردم منطقه و اللخصوص شهر رشتخوار شده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان می توانند توجیهات لازم را به دامداران متذکر شوند، گفت: اینکه همسایگان در مجاورت مکان‌های مسکونی اقدام به نگهداری دام می کنند باعث مشکلات و بروز بیماری های مشترک انسان و دام نیز می شود، لطفا مسئولان رسیدگی جدی در رابطه با این موضوع و خواسته مردم داشته باشند.

 مشکلات بهداشتی نگهداری دام در محل های مسکونی با شکایت کتبی پیگیری می‌شود

جواد اشترایه مدیر شبکه بهداشت و درمان رشتخوار در رابطه با موضوع مطرح شده از سوی شهروندان و درخواست رسیدگی به موضوع نگهداری دام در محل های مسکونی به خبرنگار ما گفت: تنها با داشتن شاکی خصوصی در رابطه با نگهداری دام در محل های مسکونی پیگیری بهداشتی در این رابطه انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با شکایت شخصی در رابطه با این موضوع، پیگیری های لازم اصورت می‌پذیرد، یادآور شد: گاها شاکی‌های خصوصی با توجه به پرونده‌های قبلی به رسیدن به مراحل پایانی به دلیل ملاحضات همسایگی خود، اقدام به رضایت می‌کنند و عملا کاری در این رابطه انجام نمی‌شود.

وی در تکمیل مطلب اظهار داشت: ملاک پیگیری و جمع‌آوری دام در مکانهای مسکونی داشتن شاکی خصوصی با اعلام کتبی شکایت و ارتباط موضوع بهداشتی بودن آن از لحاظ ایجاد بوی نامطبوع و …. می باشد.

با دامداران متخلف جهت چرای دام در محدوده  شهری به صورت قانونی برخورد می‌شود

علی احمد پور شهردار رشتخوار نیز در رابطه با گلایه‎های مردمی در رابطه با حضور دام در برخی از نقاط رشتخوار از برخورد قانونی با دامدارن متخلف یا همکاری نیروی انتظامی رشتخوار خبر داد و گفت: با عنایت به آغاز فصل بهار و نگهداری اکثر دام‌ها در دامداری‌های بیرون شهر، متاسفانه مشاهده می‌گردد دامداران عزیز نسبت به عبور دامهای خود در سطح شهر و از داخل فضای سبز شهری اقدام می کنند لذا از آنجایی که برابر بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری حق برخورد با تخلفات و معرفی به مراجع قضایی با شهرداری می‌باشد، از کلیه دامداران عزیز تقاضامندیم نسبت به رعایت قانون و حفظ منافع عمومی اقدام و از عبور دام های خود در سطح شهر به هر دلیل جدا خودداری نمایند.

نگهداری دام با رعایت نکات لازم در روستاها بلامانع است

اکبری رئیس شبکه دامپزشکی رشتخوار در رابطه با نگهداری دام در سطح روستاها گفت: طبق قوانین نگهداری دام در روستاها به دلیل اینکه شغل و حرفه اغلب ساکنان دامداری و کشاورزی است، بلامانع است اما باید نکات لازم در جهت نگهداری دام در روستاها به طور دقیق رعایت شود.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 14