نویسنده مشهدی: کتاب درمان شوپنهاور اولین کتاب رمان گونه درزمینهٔ روان‌درمانی گروهی
نویسنده مشهدی: کتاب درمان شوپنهاور اولین کتاب رمان گونه درزمینهٔ روان‌درمانی گروهی

دانش‌آموخته انستیتو گروه تحلیلی استکهلم، کتاب درمان شوپنهاور را اولین رمان روان‌درمانی گروهی دانست.

به گزارش اختر شرق؛ حمید دهقانیان در جلسه معرفی کتاب درمان شوپنهاور اظهار کرد: این کتاب درواقع اولین کتاب، رمان گونه درزمینهٔ روان‌درمانی گروهی است.

وی افزود: این کتاب در ۴۲ فصل نگارش شده است و به بررسی چهار حیطه‌ی معرفی گروه‌های درمانی، تأثیر فلسفه شوپنهاور بر روان‌درمانی، تأثیر تاریخچه زندگانی شخص شوپنهاور بر نظریاتش و مواجهه با مرگ پرداخته است.

دهقانیان با اشاره به اینکه فلسفه شوپنهاور درواقع محل اقتباس روان‌درمانی معاصر است که در این کتاب که باظرافت و نکته‌سنجی به‌صورت رمان مسائل روان‌شناختی بااتصال به مبانی فلسفه شوپنهاور بیان می‌کند، درباره شخصیت شوپنهاور گفت: شوپنهاور یک فیلسوف تلخ‌کام است وزندگی را در سراسر رنج می‌بیند و رنج‌ها را در حس دل‌بستگی به افراد، اشخاص، مکان‌ها و حتی زنده ماندن می‌داند، گرچه این عقیده‌ی شوپنهاور به بودا نزدیک است.

دانش‌آموخته انستیتو گروه تحلیلی استکهلم در توضیح بیشتر شخصیت این فیلسوف خاطرنشان کرد: شوپنهاور راه نجات از رنج را ترک آرزوها و دل‌بستگی‌ها می‌داند و معتقد است کسانی از مواجهه با مرگ می‌ترسند و مضطرب می‌شوند که اقدامات ناتمام بسیاری دارند.

دهقانیان با اشاره به طراحی جلد کتاب تأکید کرد: چیدمان صندلی‌ها در طراحی جلد اصلی کتاب درواقع همانند جلسات روان‌درمانی گروهی است و وجود یک صندلی آبی در این چیدمان می‌تواند بیانگر حضور خود شوپنهاور یا حس حضور مخاطبین در یک جلسه روان‌درمانی گروهی باشد.

وی درباره‌ی محتوای کتاب خاطرنشان کرد: این کتاب در قالب رمان نگارش یافته و شخصیت اصلی این داستان یک روان‌درمانگر گروهی است که به سرطان مبتلا می‌شود و زمان حدودی مرگ خود را می‌داند و به دنبال راهی است بتواند اضطراب خود را کاهش دهد تا اینکه به پرونده مراجعین خود مراجعه می‌کند و به اسم «فلیپ» برخورد می‌کند و ازاینجا داستان آهنگی دگر به خود می‌گیرد.

دهقانیان گفت: فلیپ، روان‌درمانی فردی را خیلی وقت پیش رها کرده بود و بعد از ملاقات با «ژولیوس» قرار می‌شود به روان‌درمانی گروهی وی مراجعه کند؛ گرچه اکنون خود فلیپ روان‌درمانگر شده بود و آن جوان سابق نبود و شوپنهاور را در پروسه تغییرش خیلی اثرگذار می‌دانست و داستان با جلسات گروه‌درمانی و تعاملات بین اعضا بار دیگر سیر جدیدی و جذاب به خود می‌گیرد و در این خط سیر ادامه پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد ‌: این‌یک کتاب فوق‌العاده برای افراد متقاضی روان‌درمانی گروهی و روان‌درمانگران گروهی، بسیار قابل‌توجه است.

لازم به ذکر است؛ این جلسه معرفی کتاب با تلاش‌های کافه کتاب بی‌خوابی برگزار شد.

خبرنگار: مهدی رضایی

image_printچاپ مطلب

Visits: 40