نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس: تا وقتی متون درسی متحول نشود تحول در مجموعه‌های آموزشی اثری ندارد
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس: تا وقتی متون درسی متحول نشود تحول در مجموعه‌های آموزشی اثری ندارد

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: تا تحولی در متون درسی به وجود نیاید هر چقدر هم که در بدنه مجموعه‌های آموزشی تحول ایجاد کنیم، باز هم هیچ نقش و اثری نخواهد داشت و اشکال به قوت خود باقی است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر اکبر احمدپور، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم در این باره عنوان کرد: دلیل این امر روشن است؛ به لحاظ اینکه اگر محتوای درسی مطالبی باشد که این مطالب غیر مفید برای افراد بوده و یا مضر باشد و یا ممکن است فرهنگ غلطی را در بین مجموعه‌های دانشجویی و دانش آموزی ترویج کند و یا اینکه الگوهای نامناسبی را در اذهان افراد تقویت کند، حال به هر دلیل اگر متون آموزشی ما حاوی این مطالب باشد مسلم است که این متون آموزشی مخرب بوده و نمی‌تواند نقش تحول آفرین را در جامعه داشته باشد که قاعدتا باید اقدام جدی در این راستا انجام شود.

وی با بیان اینکه گاهی در دانشگاه‌ها با متونی در حوزه علوم اسلامی مواجه می‌شویم که این متون سکولارپرور است، گفت: گاهی این مطالب خود به خود تفکر مادی گرایی را در بین دانشجویان رشد و پرورش می‌دهد. مسلم است که ما از یک طرف نظاممان اسلامی است و می‌خواهیم فرهنگ دینی را در بین دانشجویان و دانشگاه‌ها گسترش دهیم و از سوی دیگر با متون آموزشی که اصلا محتوای آن ضد دین و مادی گرایی است مواجهیم. بنابراین سوال این است که آیا می‌شود با محتوای ضد دین یا مادی گرایی فرهنگ دینی را تقویت کرد که مسلما پاسخ منفی است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس بیان کرد: لذا این یکی از اصول بنیادین است که اگر خواسته باشیم تحولی اساسی در جامعه آموزشی و فرهنگی خودمان به وجود بیاوریم باید فکری به حال متون درسی و کلاسیکمان داشته باشیم.

احمدپور در رابطه با اینکه آیا کمیسیون آموزش مجلس به این موضوع ورود کرده است یا خیر، پاسخ داد: کمیسیون تنها نقشی که در این زمینه دارد این است که فقط می‌تواند راهنمایی کند و یا همکاری و توصیه داشته باشد، وگرنه اصل این موضوع مربوط به خود دانشگاه‌ها و مجموعه‌هایی است که در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش مسئولیت تدوین کتب را بر عهده دارند.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس در پایان تاکید کرد: لذا باید واقعا دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی و آموزش و پرورش در این زمینه فکر اساسی انجام دهند، اما کمیسیون آموزش هم بعضا به لحاظ توصیه، راهنمایی و همکاری می‌تواند این کمک را داشته باشد که کار بهتر و روان‌تر انجام شود و این کاری است که ما می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 38