نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی: بازار محدود ایران از زعفران
نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی: بازار محدود ایران از زعفران

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت صنعت زعفران گفت: زعفران تنها محصول انحصاری تولیدی ایران است ولی از بازار ۱۰ میلیاردی آن، تنها ۲۵۰ میلیون دلار در اختیار ایران قرار دارد.

دکتر محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار اختر شرق گفت: به دلیل خام فروشی زعفران، گل زعفران پس از جمع‌آوری باید طی ۲۴ ساعت بفروش برساند، اینجا همان‌جایی است که دلالان با قیمت بسیار پایین از کشاورز می‌خرند. در این نقطه پیشنهاد ما این است که باید گل را با فرآیندی خشک کنند تا کشاورز بتواند آن را به مدت زمان بیشتری نگه‌داری و به راحتی بتواند بفروشد.

زنگنه در رابطه با عرضه بالای تعاونی‌های روستایی و کاهش قیمت زعفران، عنوان کرد: تعاونی روستایی یک دستگاه برای حمایت از کشاورزان است ولی در اجرا، عملکرد بدی داشته است. اولاً خرید از کشاورزان به صورت بسیار ارزان و تسویه نیز به صورت قطره‌چکانی است؛ بازار زعفران نیز بازار کوچکی است و داده‌ها شفاف هستند، با وجود کارهای انجام شده برای بالا بردن قیمت زعفران در بازار، با عرضه سنگین تعاونی‌های روستایی دوباره قیمت‌ها پایین آمد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: با این وجود راهکار هم از طرف مجلس گذاشته شده تا ۶۰ تن داخل انبارهای تعاونی روستایی را صادر کند ولی با گذشت دو ماه از جلسه مذکور هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 4