نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی افتتاح می‌شود
نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی افتتاح می‌شود

نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی کاتب بزرگ‌ترین و نفیس‌ترین قرآن جهان، ۲۰ آبان ماه و ساعت ۱۲ در محل دانشکده فنی دانشگاه صنعتی قوچان افتتاح می‌شود.

نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی کاتب بزرگ‌ترین و نفیس‌ترین قرآن جهان، ۲۰ آبان ماه و ساعت ۱۲ در محل دانشکده فنی دانشگاه صنعتی قوچان افتتاح می‌شود.

سید امیر خلیق مدیرعامل بنیاد دانشگاه صنعتی قوچان در گفتگو با خبرنگار اختر شرق از افتتاح نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی کاتب بزرگ‌ترین و نفیس‌ترین قرآن جهان، ۲۰ آبان ماه و ساعت ۱۲ در محل دانشکده فنی دانشگاه صنعتی قوچان خبر داد.

مدیرعامل بنیاد دانشگاه صنعتی قوچان بابیان اینکه از ۱۱۴ اثر از مجموعه صلوات استاد اسماعیلی قوچان ۵۰ اثر به دلیل محدودیت مکانی و غیره انتخاب شد، خبر داد: علاوه بر این دو برگ نیز از قرآن عظیم استاد اسماعیلی قوچانی را در این نمایشگاه به نمایش خواهیم گذاشت.

لازم به ذکر است؛ استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی، فرزند اسماعیل در سال ۱۳۲۳ شمسی در خراسان رضوی شهرستان قوچان دیده به جهان گشود. وی دوران تحصیل ابتدایی و دبیرستان را در قوچان گذرانید و نزد استاد عبدالحسین توفیقی در زادگاهش یادگیری هنر خوشنویسی را شروع کرد. عشق و علاقه فراوان به خوشنویسی وی را عازم تهران کرد و تا سال ۱۳۵۵ هجری شمسی در تهران سکونت داشت و در محضر استادان بزرگ همچون سید حسن میر خانی معروف به سراج الکتاب و مؤسس انجمن خوشنویسان ایران (نستعلیق)، استاد معصومی معروف به نجفی زنجانی (ثلت و نسخ)، استاد ابراهیم بوذر در اقلام مختلف خطوط: نستعلیق، ثلث و نسخ را به‌غایت فراگرفت. استاد اسماعیلی قوچانی در سال ۱۳۴۵ اولین شعبه انجمن خوشنویسان ایران در بین شهرستان‌های کشور را، در قوچان تأسیس کرد.

وی سال‌ها به نوشتن بزرگ‌ترین قرآن جهان پرداخت که کتابت آن در سال ۱۳۹۴ پایان یافت و این قرآن در موزه هنر قوچان نگهداری می‌شود و صفحاتی از آن در نمایشگاه بین‌المللی مشهد ۲۰۱۷ رونمایی خواهد شد. عکس‌هایی از کتابت این اثر نفیس و ارزشمند بیش از ۶۰۰ صفحه با تذهیب طلاکاری شده به ابعاد هر صفحه ۲۵۰ در ۱۷۰ سانتیمتر، قابل شستشو و وزن هر صفحه سه و نیم کیلوگرم هست.

تاکنون نمایشگاه‌های زیادی از آثار ایشان در شهرهای مشهد، تهران، رامسر، ساری، گرگان، گناباد، طبس، کلات نادر و بیرجند و کشورهایی همچون بلغارستان و پاکستان، انگلستان (لندن-۱۳۵۴) برگزارشده است. همچنین در نمایشگاهی که به مناسبت نکوداشت استاد سید حسن میر خانی در مجتمع امام رضا (ع) مشهد برگزارشده بود آثاری از ایشان و همچنین سرمشق‌هایی از استاد حسن امیرخانی با قدمت حدود ۶۰ سال به نمایش درآمد.

و سال ۱۳۸۶ در مراسم تجلیل از ۱۴ نفر از گنجینه‌های هنرهای فراموش‌شده کشور در بخش هفت‌قلم خوشنویسی توسط رئیس فرهنگستان هنر انتخاب شد.
خبرنگار: سهیلا چترآبگون

image_printچاپ مطلب

Visits: 152