نرخ بیکاری زنان در خراسان رضوی کمتر از نصف میانگین کشوری است
نرخ بیکاری زنان در خراسان رضوی کمتر از نصف میانگین کشوری است

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری جمعیت زنان در این استان کمتر از نصف نرخ میانگین کشوری در این زمینه است.

به گزارش اختر شرق؛ طاهره طهماسبی در نشست خبری به مناسبت هفته گرامیداشت مقام زن و روز مادر، اظهار کرد: هم‌اکنون نرخ بیکاری جامعه زنان در کشور به صورت میانگین ۱۶ درصد است در حالی که این رقم در خراسان رضوی در پاییز امسال۷.۲ درصد بود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه این نرخ طی پاییز سال گذشته در این استان ۸.۲ درصد بود است که با تمهیدات و اقدامات انجام شده یک درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشور به صورت میانگین ۱۴ درصد است در حالی که این رقم در این استان معادل ۲۰ درصد بوده و در سطح خوبی قرار دارد.

طهماسبی با تفکیک نرخ بیکاری زنان روستایی و شهری، تصریح کرد: نرخ بیکاری زنان روستایی در کشور به صورت میانگین ۹.۳ درصد است در حالی که این رقم در این استان ۲.۴ درصد می‌باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری زنان مناطق شهری در این استان نیز ۹.۴ درصد است که در کشور ۱۸.۲ درصد ثبت شده است.

وی علت این امر را تعامل و مشارکت بسیار خوب دستگاه‌های اجرایی و حل و فصل مسائل مربوط به اشتغال زنان، ارائه تسهیلات و حمایت از اشتغال زنان روستایی و شهری، روحیه خوب و انگیزه بالای زنان استان برای اشتغال دانست.

طهماسبی در خصوص بیمه زنان روستایی و عشایر استان نیز گفت: هم‌اکنون ۱۳ درصد کل جمعیت بیمه شده در استان را زنان روستایی و عشایری تشکیل می‌دهند که این میزان باید تا پایان سال جاری به ۲۰ درصد برسد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۶ مبنی بر اینکه سهم زنان از تصدی پست‌های مدیریتی هر سال باید پنج درصد افزوده شود، عنوان کرد: طبق این مصوبه باید سهم زنان از مدیریت هر استان در پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: در این راستا هم‌اکنون زنان خراسان رضوی تصدی ۲۳ درصد پست‌های مدیریتی را بر عهده دارند و امیدواریم بتوانیم به زودی این میزان را به ۳۰ درصد ارتقاء دهیم.

طهماسبی با بیان اینکه جمعیت زنان استان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است، گفت: زنان نیمی از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند بنابراین رشد، توسعه و پیشرفت اقتصادی در استان و به تبع آن در کشور با توجه به زنان و مشارکت آنان محقق می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: ماموریت دفتر امور بانوان استانداری، ساماندهی، راهبری و نظارت بر امور فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مرتبط با زنان است و معتقدیم باور جامعه به زنان و باور زنان به خود دو محور اصلی موفقیت زنان در عرصه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: بر این اساس هفت محور کاری با ۴۸ برنامه جهت پیگیری امور مربوط به زنان در استان در نظر گرفته شده که در چهار سطح استانداری، دستگاه‌های اجرایی، شهرستان‌ها و بخش خصوصی پیگیری می‌شود.

طهماسبی با اشاره به پرداخت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به زنان استان و بهره‌مندی دو هزار نفر از تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی در استان طی یکسال گذشته، گفت: همچنین در حال حاضر ۳۰۱ صندوق خرد ویژه زنان روستایی تشکیل شده که بیش از هشت هزار نفر در ۲۱۶ روستای استان در این صندوق‌ها عضو هستند و از خدمات آن‌ها بهره می‌برند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: ۱۸۱ شهیده، جانباز و ایثارگر زن در این استان داریم که ۹۷ نفر آنان شهید از ۱۴ شهرستان استان هستند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های گرامیداشت مقام زن در این استان ادامه داد: برگزاری یادواره ویژه زنان شهید، ایثارگر و جانباز، همایش‌های گرامیداشت مقام زن، مراسم تجلیل از زنان موفق، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی اشتغال و فروش محصولات بانوان از جمله برنامه‌های این هفته در استان است.

طهماسبی در پایان گفت: اهدای ۱۸۱ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند، فضاسازی شهری به مناسبت هفته زن و انجام تست کرونا ویژه زنان نیز از دیگر برنامه‌های این هفته است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 108