نجات دشت سرخس درگرو اجرای سیستم‌های نوین آبیاری
نجات دشت سرخس درگرو اجرای سیستم‌های نوین آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی سرخس تداوم سیستم‌های نوین آبیاری و لوله‌گذاری در اراضی آبی شهرستان را ضرورتی حیاتی در کاهش هدر رفتن آب و نجات دشت سرخس عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اختر شرق در سرخس محمدعلی رهنما بابیان اینکه بیش از ۶۰۰ کیلومتر انهار سنتی در سطح شهرستان داریم گفت: متأسفانه ۶۰ درصد آب در مسیر انتقال از چاه تا مزرعه به علت نفوذپذیری و تبخیر هدر می‌رود به‌طوری‌که اراضی پایین‌دست را با مشکلات افزایش هزینه، افت سطح عملکرد مواجهه می‌کند. لذا به‌منظور ساماندهی و صرفه‌جویی در مصرف منابع آب در سال جاری بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اختصاص‌یافته است.

وی افزود: اعتبارات فوق از محل منابع ملی و به‌منظور جبران عقب‌ماندگی شهرستان در اجرای سیستم‌های تحت‌فشار کم و…خواهد بود که موجب صرفه‌جویی ۷۰ درصدی برداشت آب از منابع زیرزمینی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون هفت هزار هکتار از اراضی آبی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۶ بیش از ۱۲۰ کیلومتر طرح لوله‌گذاری از محل چاه به مزارع انجام‌شده است.

رهنما بابیان این‌که ۶۰ درصد اراضی آبی شهرستان نیازمند اجرای طرح لوله‌گذاری است تأکید کرد: با اجرای طرح لوله‌گذاری بخصوص در روستاهای کند کلی یاز تپه تام رسول و…که در بالادست اراضی کشاورزی شهرستان قرار دارد، و از سیلاب‌های فصلی چندان بهره‌ای ندارند می‌تواند، برداشت غیراصولی، پرت آب و میزان شوری را به‌شدت در این مناطق کاهش دهد.

خبرنگار: محمودی

image_printچاپ مطلب

Visits: 3