نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار: دعوت گزینشی اداره امور مالیاتی، برابر با ضایع شدن حق مؤدیان
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار: دعوت گزینشی اداره امور مالیاتی، برابر با ضایع شدن حق مؤدیان

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار تأکید کرد: دعوت گزینشی اداره امور مالیاتی سبزوار و محروم کردن مؤدیان از حق قانونی آن‌ها در انتخاب عضو سوم کمیسیون، برابر با ضایع شدن حق مؤدیان است.

به گزارش اختر شرق؛ ذبیح‌الله آرمین در نطق پیش از دستور خود در ۱۶۲ جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر سبزوار که با حضور اکثریت اعضاء و نمایندگانی از شهرداری در محل سالن جلسات شورا برگزار شد، دلیل تشکیل هیئت اختلاف مالیاتی را زمانی اعلام کرد که در اجرای مقررات مالیاتی و اعمال حاکمیت دولت اختلافاتی بین مؤدی و دولت پدید می‌آید که در این راستا هیئت حل اختلاف طبق مقررات خاصی به اختلافات رسیدگی می‌کند.

وی افزود: درزمانی که‌برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ می‌گردد درصورتی‌که مؤدی نسبت به رأی صادره اعتراض داشته باشد می‌تواند در مدت ۳۰ روز از ابلاغ شخصاً یا توسط وکیل تام اختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه نماید و با ارائه دلایل و اسناد کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید.

آرمین ادامه داد: مطابق ماده ۲۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف‌های مالیاتی جزء در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش‌بینی‌شده، هیئت حل اختلاف مالیاتی است که هر هیئت اختلاف از سه نفر تشکیل می‌شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار ادامه داد: یک نماینده از سازمان امور مالیاتی کشور که از بین کارمندان مالیات که دارای حداقل ده سال سابقه خدمت بوده که حداقل شش سال آن را در امور مالیاتی اشتغال داشته و در امر مالیات بصیر و مطلع باشد انتخاب می‌گردد.

وی افزود: نماینده دوم یک نفر قاضی اعم از بازنشسته یا شاغل، درصورتی‌که قاضی بازنشسته واجد شرایطی در شهرستان‌های یا مراکز استان‌ها وجود نداشته باشد بنا به درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس قوه قضائیه یک نفر قاضی شاغل را برای عضویت هیئت حل اختلاف معرفی می‌کند.

آرمین اضافه کرد: نماینده سوم نیز از اتاق بازرگانی و منابع و معادن یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی یا مجامع حرفه‌ای یا تشکل‌های صنفی یا شورای اسلامی شهر به انتخاب مؤدی که‌برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به ماده ۲۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف‌های مالیاتی هیئت حل اختلافات است و عضو سوم باید توسط مؤدی که نسبت به رأی صادرشده اعتراض دارد انتخاب شود متأسفانه در اداره امور مالیاتی سبزوار نماینده در کمیسیون‌ها توسط اداره انتخاب می‌شود و برای مؤدی حقی در انتخاب نماینده سوم در نظر گرفته نشده است که این خلاف قوانین و مقررات است.

وی گفت: در سال جاری سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر (آقایان آرمین، پسندیده و فروغی) به‌عنوان نمایندگان مردم به اداره امور مالیاتی سبزوار معرفی‌شده تا در کمیسیون‌ها شرکت کنند و از حق شهروندان دفاع نمایند؛ اما در دعوت‌نامه‌هایی که برای شرکت در کمیسیون‌ها ارسال می‌شود به‌صورت گزینشی از سه عضو معرفی‌شده شورا عمل می‌شود به‌طوری‌که در شهریور و مهرماه ماه هیچ‌گونه دعوتی از دو عضو شورا (آرمین و پسندیده) صورت نگرفته که این امر مورد اعتراض بنده قرار گرفت و سبب شد تابنده در کمیسیون‌های اداره مالیات و دارایی شرکت نکنم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار ادامه داد: این در حالی است که برخی از نمایندگان معرفی‌شده از ادارات که ۱۵ الی ۲۰ نفر هستند حداقل ۷ بار و حداکثر ۱۰ بار به جلسه دعوت‌شده‌اند.

وی افزود: در آبان ماه از بنده به‌عنوان نماینده شورا برای شرکت در کمیسیون حل اختلاف اداره امور مالیاتی دعوت شد که بنا به اعتراض قانونی که دارم در آن جلسه شرکت نکردم که متأسفانه علیرغم عدم حضور نماینده شورا جلسه تشکیل و رأی هم صادر گردیده است و جالب است بدانید بااینکه بنده در کمیسیون موردنظر حضور نداشتم اما تقاضای امضاء دارند که از امضاء خودداری کردم.

آرمین گفت: در آبان و مهرماه از دیگر نماینده معرفی‌شده از شورای اسلامی شهر (پسندیده) نیز هیچ‌گونه دعوتی به عمل نیامده و آبان ماه از بنده یک‌بار و در آذرماه هم دو بار دعوت‌شده است.

وی اظهار کرد: هدف از اعلام این مطلب، عدم رعایت قانون در اداره امور مالیاتی سبزوار است بنده تا زمانی که این رویکرد در اداره مالیات ادامه داشته باشد در جلسات کمیسیون هیئت حل اختلاف مالیاتی سبزوار شرکت نخواهم کرد و نهادهای نظارتی باید به این موضوع رسیدگی کنند و حق کسانی را که ضایع‌شده را موردتوجه قرار دهند چه دلیل دارد که برخی افراد به‌مراتب به جلسات دعوت می‌شوند و دیگر اعضاء معرفی‌شده از ادارات نادیده گرفته می‌شوند.

آرمین در پایان از رئیس شورای اسلامی شهر خواستار دعوت رئیس اداره مالیات و دارایی سبزوار به شورا و پاسخگویی وی شد و اعلام کرد: یقین دارم اعتراضات مردمی به کلیت نظام برنمی‌گردد بلکه سوء مدیریت مدیرانی است که یا قانون را رعایت نمی‌کنند یا رویکرد فراقانونی داشته و دارند. این‌گونه مدیریت‌ها نه‌تنها سودی برای نظام ندارد بلکه موجب بدبینی مردم نسبت به‌نظام و اعتقادات اسلامی خواهد شد.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

image_printچاپ مطلب

Visits: 26