میزان آفلاتوکسین موجود در شیر و فرآورده‌های لبنی بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است
میزان آفلاتوکسین موجود در شیر و فرآورده‌های لبنی بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است

عضو هیئت‌علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه ایران قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای درزمینهٔ ایمنی مواد غذایی دارد اظهار کرد: در حال حاضر میزان آفلاتوکسین موجود در شیر و فرآورده‌های لبنی بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی تعریف‌شده است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر محمد هاشمی بابیان اینکه سم آفلاتوکسین از نوعی کپک به نام «آسپرژیلوس» ایجاد می‌شود و از طریق خوراک دام آلوده وارد بدن دام شده و پس از متابولیزه در کبد از طریق شیر دفع می‌شود اظهار کرد: آلودگی به آفلاتوکسین در شیر و محصولات لبنی در تمام دنیا وجود دارد و نمی‌توان اعلام کرد مواد غذایی عاری از این سم هستند.

وی بابیان اینکه در حوزه ایمنی مواد غذایی حد مجاز و استانداردی برای میزان آفلاتوکسین تعریف‌شده است که اگر از حد تعریف‌شده کمتر باشد به بدن انسان آسیبی وارد نمی‌کند خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها و پژوهش‌های متعددی که در کشور انجام‌شده است در حال حاضر میزان آفلاتوکسین در محصولات لبنی و شیر بسیار کمتر از حد مجاز است.

متخصص بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه قوانین کشورمان در این زمینه بسیار سخت‌گیرانه است به‌گونه‌ای که استاندارد سم آفلاتوکسین موجود در شیر و محصولات لبنی یک‌پنجم استانداردهای تعریف‌شده در کشور آمریکاست خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان ادعا کرد که این سم در شیر و محصولات لبنی وجود ندارد اما باید این اطمینان را داد که میزان موجود بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است.

دکتر هاشمی با اشاره به تحقیقات دیگر درزمینهٔ میزان ریسک سم آفلاتوکسین که در کشور انجام‌شده است اظهار کرد: میزان ریسک به این معناست که تا چه میزان این سم می‌تواند موجب آسیب رساندن به انسان شود که بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۹ در کشور و مطالعه متاآنالیز در این زمینه نشان داده شد که میزان آفلاتوکسین کمتر از حد مجاز است.

وی تأکید کرد: نتایج این مطالعه دریکی از معتبرترین نشریات حوزه علوم تغذیه جهان نیز به چاپ رسیده است که نشان می‌دهد میزان سم آفلاتوکسین موجود در شیر و محصولات لبنی در کشور ریسک بسیار پایینی دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نحوه مدیریت در دامداری‌ها نقش مؤثری در ایجاد آفلاتوکسین در دام دارد اظهار کرد: این موضوع در دامداری‌های صنعتی که فرآیندها به‌صورت مکانیزه و علمی انجام می‌شود بسیار کمتر دیده می‌شود.

دکتر هاشمی در پایان با تأکید بر اینکه وجود آفلاتوکسین در محصولات لبنی و شیرهای تولیدی در کارخانه‌ها نیز به دلیل انجام آنالیزها و آزمایش‌های متعدد از حد مجاز پایین‌تر است خاطرنشان کرد: بهتر است مردم برای اطمینان از محصولات و شیرهای استاندارد تولیدی در کارخانه‌ها استفاده نمایند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 13