مکتب سیاسی امام، انسان‌های وارسته و خودساخته بسیاری ساخت/ امیرمومنان یک انقلابی بزرگ است
مکتب سیاسی امام، انسان‌های وارسته و خودساخته بسیاری ساخت/ امیرمومنان یک انقلابی بزرگ است

حجت‌الاسلام مجید انصاری گفت: تراکم و تمرکز این‌همه انسان وارسته و خودساخته در یک مقطع زمانی محدود نشان از پویایی و ظرفیت بالای انسان‌سازی مکتب سیاسی امام و انقلاب اسلامی دارد.

به گزارش اختر شرق؛ آیت‌الله مجید انصاری امشب در مراسم سومین ارتحال حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی که در حسینیه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: دکترین جدید جمهوری اسلامی ایران پس از شهادت سردار سلیمانی وارد فاز جدیدی شده که پاک‌سازی منطقه از اشغالگران آمریکایی را می‌طلبد. ظرفیت بالای انقلاب اسلامی ازاین‌جهت شگفت‌انگیز بود که انسان‌های بزرگی در زیر سایه آن ساخته شدند که بعید بود در یک دوره ۵۰ ساله مجموعه‌ای از انسان‌های بزرگ و تاریخ‌ساز را در تاریخ خود داشته باشیم.

وی افزود: درست است تاریخ ایران شخصیت‌های بزرگ زیادی داشته است اما تراکم و تمرکز این‌همه انسان وارسته و خودساخته در یک مقطع زمانی محدود نشان از پویایی و ظرفیت بالای انسان‌سازی مکتب سیاسی امام و انقلاب اسلامی دارد. حتی شخصیت‌های بزرگی که پیش از شکل‌گیری نهضت، شاکله‌های فکری آنان شکل‌گرفته بود هنگامی‌که وارد این عرصه می‌شوند رشدی مضاعف و بیش ازآنچه قبلاً بودند به وجود آمد. برای مثال اگر بستر انقلاب اسلامی نبود شخصیتی چون شهید مطهری فیلسوفی بزرگ یا یک اندیشمند می‌ماند اما انقلاب اسلامی از او یک تئوریسین سیاسی و اجتماعی بزرگ ساخت.

این سخنران توضیح داد: اگر انقلاب اسلامی نبود شهید بهشتی یک متفکر و نویسنده بزرگ و عالم می‌درخشید اما در قامت عالمی بزرگ و به‌عنوان سید شهدای انقلاب اسلامی رشد کرد. بر اساس آیه قرآن در توصیف فرزانگان می‌گوید تحمل ملامت، ملامت کنندگان سخت‌تر از تحمل شمشیر و نیزه و شکنجه و گلوله و شهادت است.

انصاری ادامه داد: پیشوایان دین ما الگوهای انقلابی گری به معنای اهم کلمه بودند. امیرمومنان یک انقلابی بزرگ است. دو سبط پیامبر امام مجتبی و سیدالشهدا هر دو انقلابی بودند. عرصه انقلابی گری سیدالشهدا کربلا بود و حماسه را در کربلا جاودانه کرد، اما حماسه گری امام مجتبی شامل برخورد هرلحظه تیر و نیزه ملامت ملامتگران از سوی دوستان و دشمنان به او بود. امام صادق و امام باقر انقلابی گری را در احیای فرهنگ تقیه می‌دانستند در راستای ثبت معارف قرآن برای نسل‌های آینده.

وی تشریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همه صحنه‌های انقلابی گری اعم از عرصه‌های حماسی و صبوری در اوج بود. نکته اینجاست که پیش از انقلاب، انقلابی گری اقتضا می‌کرد که فرد برای پیشبرد جان خود را بر کف بگذارد و پیش رود. چه کسی چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رکورد شکنجه در زمان شاه را داشت؟ این فرد انقلابی در زمان پیروزی انقلاب در خدمت امام و دیگر یاران امام برای ایجاد ساختارهای نظام و دیگر عرصه‌ها، حضوری به‌تمام‌معنا داشت.

انصاری گفت: به همین علت است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جزء نفرات اول، برای ترور توسط گروه فرقان قرار گرفت. از سویی دیگر زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد او هشت سال برای حفاظت از کشور و بیرون راندن اشغالگران از ایران جنگید. درواقع ایشان درصحنه جنگ فرمانده ای شجاع و با بصیرت بود.

وی بابیان اینکه هاشمی رفسنجانی برای حفظ آرامش در کشور ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت که روح بلند او باعث شد در میان جمعی که بزرگ‌ترین جفاها را به او کرده بودند حتی یک ساعت این مجمع تحت تأثیر ظلم به او قرار نگرفت تصریح کرد: هاشمی رفسنجانی قهرمان و سردار همه عرصه‌ها بود. سردار سلیمانی نیز با شاخصه‌های صبر، ایمان، ازخودگذشتگی برمدار حق حرکت می‌کرد.

انصاری توضیح داد: آقای هاشمی رفسنجانی فردی امین برای رهبری بود. درواقع یک جوهره از خودسازی و از خود عبور کردن در وجود هم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هم سلیمانی بود. هم‌وغم وی این بود سنگی را از راه توسعه کشور بردارد، در عرصه سیاست خارجی راه را بگشاید و در عرصه سیاست داخلی تنگ‌نظری‌ها را به همدلی تبدیل کند.

وی تصریح کرد: گمان من این است رمز اصلی محبوبیت سردار سلیمانی که جهان از شهادت او متأثر شد داشتن اخلاص در حد اعلا بود. آقای سلیمانی به حقیقت کلمه با خداوند پیوندی محکم بسته بود و روحیاتش تا لحظه‌ای که به شهادت رسید هیچ تغییری نکرد.

این سخنران توضیح داد: سردار سلیمانی در تمام این مدت باوجود مشغله‌هایش خصلت‌های انسانی خود را فراموش نکرد. او شاخص‌های انسانی را بزرگ‌تر از تنگ‌نظری‌های جناحی می‌دانست. هرکدام از اصلاح‌طلب‌ها یا اصولگراها در کار خود به بن‌بست می‌رسیدند سراغ قاسم سلیمانی را می‌گرفتند. درواقع شجاعت سردار سلیمانی شجاعت ظاهری نبود. ترس در مکتب سلیمانی وجود نداشت. درواقع قاسم سلیمانی مجموعه‌ای از ارزش‌های والای انسانی و پاسداری بود.

انصاری تصریح کرد: تاریخ گواهی خواهد داد که فرمان رهبری برای انتقام سخت، ترجمان خواسته ملت بود؛ اما انتقام اصلی آن است که برای همیشه برنامه‌ریزی کشورهای منطقه به شکلی باشد تا آمریکایی‌ها از منطقه خارج شوند.

ترامپ به‌عنوان یاغی و وحشی بین‌المللی که نقاب را از هویت آمریکا فروافکنده است و در قامت لاتی وحشی در عرصه بین‌المللی حضور پیداکرده از برجام خارج شد از پیمان بین‌المللی محیط‌زیست خارج شد.

وی گفت: گفتنی است حضور منحوس آمریکا از سال ۱۳۳۲ تا امروز هیچ‌گاه از بین نرفته است. علیه مصدق کودتا کردند، انقلابیون را کشتند در جنگ کنار صدام بودند هواپیمای مسافربری ما را زدند وغیره درواقع در تمام این جنایات دست پلید آمریکا را دید. درواقع جرثومه‌های خیانت امروز مشاوران آقای ترامپ در رابطه با ایران هستند. حادثه بهمن‌ماه و تشییع سردار سلیمانی دو مسئله را روشن کرد توجه به آحاد مردم، اقتصاد مردم، بیکاری جوان‌ها، باز کردن بازارها برای ورود کالاهای موردنیاز تولید داخل و غیره است.

این سخنران در پایان با بیان اینکه درواقع مردم نشان دادند که گوهر اخلاص را در سیمای حاج قاسم سلیمانی کشف کردند، اظهار کرد:  مردم با بصیرت ایران به‌موقع می‌دانند که چه‌کاری باید انجام دهند. نکته اینجاست که سردار سلیمانی به‌عنوان فرمانده نظامی چطور رفتار کرد که محبوب همه آحاد جامعه بود؛ بنابراین اگر برادران ما به دنبال اقتدار هستند باید بدانند اقتدار در برابر دشمن اقتدار سخت بوده و تقویت بنیه دفاعی است و همچنین حمایت مردمی است.

خبرنگار: سارا ایزدخواه

image_printچاپ مطلب

Visits: 13