موقوفه حاج محمدبیگ یساولباشی قوچان، موقوفه‌ای با بیش از صد سال قدمت
موقوفه حاج محمدبیگ یساولباشی قوچان، موقوفه‌ای با بیش از صد سال قدمت

موقوفه یساولی، شامل مسجد و مدرسه مرحوم حاج محمدبیگ یساولباشی با قدمتی بیش از صد سال در حاشیه خیابان امام و در قسمت مرکزی شهرستان قوچان واقع شده است.

به گزارش اختر شرق؛ وقف، سنتی کهن و جهانی به معنی بخشش پول یا ملک به شخص یا موسسه غیر انتفاعی است که منافع این بخشش را به مصرف خاصی برساند. جمع این واژه اوقاف است و به مال و زمین وقف شده، موقوفه گفته می‌شود.

وقف از عوامل اثرگذار شکوفایی تمدن و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون جوامع اسلامی به شمار میرود، زیرا وقف، یکی ازنشانه‌های بارز اهتمام به امور مسلمانان است و برای آنان که در صدد کسب نیکی‌ها و جلب رضایت حق تعالی هستند، بزرگ‌ترین و معتبرترین توشه برای آخرت به شمار می‌آید.

به سراغ یکی از متولیان موقوفه قدیمی قوچان می‌روم

محمد یساولی متولد ۱۳۳۰ در قوچان که دبیر بازنشسته است. او که از سال ۱۳۵۸همزمان با انقلاب شکوهمند اسلامی تولیت موقوفه یساولی را برعهده دارد، گفت: موقوفه یساولی در قوچان، شامل مسجد و مدرسه مرحوم حاج محمد بیک یساولی است که در حاشیه خیابان امام و در قسمت مرکزی شهر قوچان است.

بنای باقی مانده از سه زلزله

یساولی بیان کرد: این موقوفه اولین و تنها بنای قدیمی قوچان است که از آن روزگار باقی مانده است. زیرا قوچان قدیم که به شهر کهنه معروف است سه بار مورد زلزله شدیدی قرار می‌گیرد و خسارت مالی و جانی زیادی به همراه می‌گذارد.

وی تصریح کرد: در سومین زلزله که درسال ۱۳۱۱ (ه. ق) بوده است و در فاصله ۱۲کیلو متری شرق قوچان عتیق شهر جدیدی را بنام شهرناصری که به این نام ابتدا معروف بوده را احداث می‌کنند و یکی از اولین بناهایی که احداث می‌شود، همین مسجد یساولی باشی است.

مسجد و مدرسه

این دبیر بازنشسته با اشاره به این نکته که این مسجد سبک معماری سنتی بسیار جالبی دارد و در جا حاضر پا برجاست، بیان کرد: یکی از زیباترین مساجد استان همین مسجد است که تنها بنای قدیمی است که در قوچان باقی مانده است.

وی گفت: این مدرسه و مسجد موضوعاتی دارد که مورد هزینه‌های آن متفاوت است که یکی از آن‌ها ملک موقوفه‌ای است که بنام سید آبادی محل فعلی پادگان ارتش قوچان می‌باشد.

متولی فعلی موقوفه یساولی قوچان تصریح کرد: داخل این مسجد حجراتی است که طلبه‌های علوم دینی آنجا درس می‌خواندند و در حال حاضر حجرات به قوت خودش باقیست و درآمد این رقبه بایستی بعد از هزینه تعمیرات این حجرات و مسجد آن هرآن چه باقی ماند برای تحصیل طلاب علوم دینی و مدرسینی که آن جا تدریس می‌کنند، هزینه شود.

وقف نامه و شرایط مورد اجرا

یساولی خاطر نشان کرد: البته نحوه هزینه شرایط خاصی دارد که در وقف نامه قید شده است که چگونه باید هزینه شود و طلاب و مدرسین باید دارای چه شرایطی باشند.

این متولی با اشاره به اینکه موقوفات دیگری هم از موقوفات مرحوم یساولی وجوددارد اظهار کرد: من به عنوان متولی موقوفات سال هاست که امورات را برعهده دارم و برخی از این موقوفات را توانستم بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۵۷ احیا کنم. چون برخی از این موقوفات مشمول اصلاحات ارزی شده بود خوشبختانه توانستیم این موقوفات را احیا و به موقوفه برگردانیم.

موقوفه جدید

این دبیر بازنشسته خاطرنشان کرد: موقوفه دیگری نیز داریم که وقف امور خیریه است که متاسفانه هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است. این موقوفه در امور خیریه باید هزینه شود که خوشبختانه در هر زمینه‌ای دست‌مان باز است که هزینه شود.

وقف آموزشی و بهداشتی

یساولی با اشاره به ضرورت وقف به روز گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط جامعه درزمینه بهداشتی و آموزشی هرچه کار شود باز هم کم است. همچنین یکی از ضرورت‌های نیاز جامعه امروز آموزش است که باید به آن اهمیت داده شود و فرهنگسازی لازم انجام شود.

این متولی بیان کرد: باید دراین راستا تلاش کرد خوشبختانه ملک باارزشی از موقوفه موجود است که در حال انجام کارهای نهایی آن هستیم که همه تلاشمان این است که این موقوفه رابه مباحث فرهنگی، بهداشتی و آموزشی اختصاص دهیم.

خبرنگار: سرور هادیان

image_printچاپ مطلب

Visits: 237