معاون مدیریت جهاد کشاورزی جوین: پرورش نوغان، صنعتی پر سود ولی نیازمند ترویج
معاون مدیریت جهاد کشاورزی جوین: پرورش نوغان، صنعتی پر سود ولی نیازمند ترویج

معاون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: پرورش نوغان صنعتی بسیار سودآور است که با توجه به امکان پرورش در روستاها نیازمند ترویج بیشتر است.

به گزارش اختر شرق؛ عبداله آرین معاون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اینکه تعداد ۱۷۰ جعبه کرم ابریشم در شهرستان بین متقاضیان نیز توزیع شده است، عنوان کرد: در پرورش کرم‌های ابریشم تنها ۴۵ روز کافی است تا تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان به نتیجه رسیده و به پیله‌های ارزشمند ابریشم تبدیل شود.

آرین با اشاره به اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی از ابتدای توزیع این جعبه‌ها با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای متقاضیان موجب افزایش دانش این افراد شده‌اند، گفت: علاوه بر این کارشناسان از اولین روز تحویل ذتا پایان ۴۵ روز به صورت دوره‌ای از تمامی این واحد‌ها بازدید کرده تا با ارائه نظرات کارشناسی از بروز تلفات جلوگیری نمایند.

وی ادامه داد: هرسال به جمع هزاران کشاورز و باغدار فعال در این حرفه، علاقه مندان دیگری روی می‌آورند و دلیل آن چیزی نیست جز تدبیر دولت و احیای دوباره نوغانداری در کشور و رخ نمایی از چهره‌ای جدید از صنعت نوغانداری.

معاون مدیریت جهاد کشاورزی جوین با اشاره به اینکه صنعت نوغانداری صنعتی پرسود است که لازم است در روستاها برای ارتقای سطح اقتصادی خانوار در کنار شغل اصلی نیز ترویج شود، اظهار کرد: خوشبختانه روند موجود حاکی از این است به امید خدا شاهد بازار خوب در پیله ابریشم باشیم.

آرین با بیان اینکه نوغانداری از دیر باز در میان خانواده‌های روستای این شهرستان رواج داشته است، گفت: هر جعبه شامل ۲۳هزار تخم نوغان میباشد

معاون مدیریت جهاد کشاورزی جوین با اشاره به اقتصادی بودن این صنعت با توجه به زمان کوتاه رشد آن‌ها در مدت حدود ۴۵ روز، خاطرنشان کرد: در شرایط عادی از هر جعبه تخم نوغان ۳۰ الی ۴۰ کیلو پیله‌ی‌تر و ۱۵ الی ۱۶ کیلو پیله خشک تولید می‌شود.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 61