معاون استاندار: بیش از ۳۵۰ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی احیاء شد
معاون استاندار: بیش از ۳۵۰ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی احیاء شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون بیش از ۳۵۰ واحد صنعتی راکد در استان احیاء شده و در چرخه توسعه و تقویت اقتصاد کشور قرار گرفته‌است.

به گزارش اختر شرق؛ ابوالفضل چمندی با حضور در جمع تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد عنوان کرد: فاصله بین دانشگاه و صنعت بسیار زیاد است و طرح‌های دانشگاهی در ارتباط نزدیک با صنعت می‌تواند منجر به تحول شود.

وی ادامه داد: توجه به اقتصاد دانش بنیان، منجر به ایجاد پردیس‌های کشاورزی، صنابع معدنی، صنایع خلاق و فرهنگی، فناوری اطلاعات، سلامت، راه و شهرسازی و صنعت شد و هر پردیس نیز بین سه تا پنج ماموریت راهبردی استان را مد نظر قرار داده است.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه کشور ما اکنون در حال توسعه است، گفت: در ۱۰ سال گذشته انقلاب علمی در کشور ما شکل گرفته است و باید بتوانیم اقتصاد کشور و استان را با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان متحول کنیم و در نهایت به بازارهای کشورهای دیگر نیز دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ایجاد این پردیس‌ها منجر به افزایش ۶۳ درصد میزان صادرات فناوری‌ها، محصولات وخدمات شرکت‌های عضو نسبت دوره مشابه سال قبل خود شد، همچنین افزایش ۳۵ درصد ایجاد اشتغال مستقیم در شرکت‌های عضو پارک و مراکز رشد را نیز رقم زد.

چمندی بیان کرد: تمرکز بر اقتصاد دیجیتال و پروژه‌های پیشران در این حوزه از جمله طرح تولید اولین سرور تماماً بومی را می‌توان از مهمترین اقدامات در حوزه دانش بنیان استان اعلام کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی به ایجاد قرارگاه‌های مختلف با تدبیر استاندار اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری این قرارگاه‌ها با هدف ایجاد نظم اقتصادی و همچنین شناسایی وضع موجود و به دست آوردن مهمترن چالش‌های استان برای برنامه‌ریزی و رسیدن به رشد اقتصادی ۷.۲ درصدی بود.

وی افزود: متاسفانه زیرساخت‌های لازم در طول ۱۰ سال گذشته استان مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود و حال آنکه برای فعال شدن صنایع باید در حوزه برق و انرژی ۱۵ هزار مگاوات برق ایجاد شود.

چمندی به معادن سنگ آهن سنگان خواف نیز اشاره و عنوان کرد: ایجاد صنایع فلزی در استان خراسان رضوی بسیار مورد نیاز است و باید زنجیره مکمل آن نیاز شکل بگیرد تا منجر به تحول بزرگی در بیشتر صنایع استان به خصوص خودروسازی شود.

وی ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته تولیدات معادن سنگان خواف به صورت خام به سایر کشورها صادر می‌شد ولی اکنون به موضوع ایجاد زنجیره‌های ارزش افزوده در کشور توجه بیشتری شده است تا از خام فروشی و صادرات مواد معدنی خام جلوگیری شود.

معاون استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: تقاضا برای ورود به بازار کار در سطح استان افزایشی و نرخ بیکاری نیز کاهشی است که نشان از امید و افزایش اشتغال دارد به طوری که بر اساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار کشور، میزان اشتغال در تابستان ۱۴۰۱ استان به ۱۳۰ هزار نفر رسید که ۳۵ درصد اشتغال خالص کشور را در استان خراسان رضوی به خود اختصاص داد.

چمندی گفت: در ارزیابی وزارت کشور، خراسان رضوی در تعداد پروژه‌های بهره برداری شده و همچنین پروژه‌های تاسیسی نسبت به سایر استان‌های کشور رتبه نخست را به دست آورده است.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: حاج قاسم در انجام کارها و مسئولیت‌ها بسیار جدی بود و نسبت به مردم بسیار با محبت رفتار می‌کرد، او هیچ وقت متکی به منابع نبود و به خدا توکل داشت و برای دفاع از امنیت کشور مبارزه کرد و معتقد بود ایمان قلبی به خداوند و اطاعت از رهبر معظم انقلاب اسلامی باعث گشوده شدن راه‌های بسته می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 68