مشهد بیشترین شمار تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی را به خود اختصاص داده است
مشهد بیشترین شمار تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی را به خود اختصاص داده است

شهرستان‌ مشهد در استان خراسان رضوی بیشترین شمار تغییرکاربری و شناسایی و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اختر شرق؛ امید طهماسبی زاده معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد ۱۹میلیون هکتار از مجموع مساحت ۱۶۵ میلیون هکتاری ایران به زمین‌های کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان زمین کشاورزی سالانه تنها ۱۵ میلیون هکتار به زیر کشت انواع محصولات کشاورزی می‌رود، تصریح کرد برای هر ایرانی دو هزار و ۴۰۰ متر مربع زمین کشاورزی در کشور وجود دارد و در این بین وقتی مافیای زمین خواری و تغییر کاربری باغات و زمین‌های کشاورزی زمین‌ها را از گردونه تولید محصولات کشاورزی خارج کنند در واقع امنیت غذایی ملت ایران دچار تزلزل می‌شود.

طهماسبی زاده بیان کرد: بخش کشاورزی استان خراسان رضوی به عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور با برخورداری از ظرفیت‌های وسیع محصولات زراعی وباغی و واحد دامی جایگاه تعیین کننده‌ای دراقتصاد ملی و استانی داشته است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد در این زمینه با اشاره به اینکه شناسایی و برخورد با عاملان تغییر کاربری و قلع و قمع سازه‌ها از مهمترین اقدامات و برنامه‌های دردستور کار است گفت:  در سال جاری  بیش از هزار بنای غیر مجاز که در اراضی کشاورزی ساخته شده بود قلع و قمع شد.

وی ادامه داد: در شهرستان مشهد با هر مورد شناسایی شده تغییر کاربری برخورد می‌شود و اغماضی در این زمینه وجود ندارد.

طهماسبی زاده با اشاره به اهمیت حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی تصریح کرد: در این راستا قانونگذار با هدف حفظ کاربری زمین‌های زراعی و باغ‌ها و تداوم بهره‌وری آن‌ها در سال ۱۳۷۴ قانونی با عنوان «قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها» به تصویب رساند تا از تغییر کاربری این اراضی جلوگیری کند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد با تاکید بر اینکه با استفاده از این قانون و همکاری مطلوب دستگاه قضا شاهد برخورد خوب با متخلفان در این عرصه و تهدیدکنندگان امنیت غذایی هستیم، اظهار کرد: شهرستان‌ مشهد در  استان خراسان رضوی بیشترین شمار تغییرکاربری و شناسایی در این بخش را به خود اختصاص داده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 17