مزار خواجه عبدالرزاق گاه شهرستان چناران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد
مزار خواجه عبدالرزاق گاه شهرستان چناران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مزار خواجه عبدالرزاق روستای گاه شهرستان چناران به شماره ۳۳۳۷۶ و به تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار واجد ارزش ملی ایران ثبت شد.

به گزارش اختر شرق؛ ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر عنوان کرد: مزار عبدالرزاق گاه در شهرستان چناران، بخش مرکزی، دهستان بقمچ، روستای گاه، بر روی تپه‌ای در شمال شرق، مشرف به روستا و در فاصله ۳۵۰ متری روستای گاه قرار دارد.

وی بابیان اینکه این بنا شامل یک فضای مربع شکل معروف به مزار عبدالرزاق و یک نمازخانه کوچک در سمت شرق آن است که بنا به گفته اهالی احتمالاً این آرامگاه متعلق به یکی از عرفای ناحیه توس بوده است، خاطرنشان کرد: از پیشینه تاریخی این اثر تاریخی، سند مکتوبی در دست نیست ولی با توجه به سبک معماری آن و برخورداری از فرم ساده، مصالح بومی، کتیبه‌های خط کوفی تزئینی آن، قدمت اثر به قرون اولیه اسلامی و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال برمی‌گردد.

همچنین مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی مشخصات اثر اظهار کرد: بنای آرامگاه عبدالرزاق بنایی است با مصالح سنگ و ملات گل. ابعاد خارجی آن ۳/۷×۶ متر است. ضخامت جرزهای آن‌یک متر است و سقف آن طاقی است که با همان سنگ و ملات گل ساخته‌شده است.

محمود طغرایی با اشاره به اینکه ورودی آن در ضلع جنوب غربی و رو به بافت روستا و رودخانه است، ارتفاع بلندترین قسمت طاق حدود ۵ متر است، اظهار کرد: این آرامگاه به‌واسطه فرم منحصربه‌فرد و قدمت زیادی که دارد، یکی از بناهای ارزشمند و قابل‌توجه استان است.

طغرایی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۳ اقدامات استحکام‌بخشی و مرمتی مفیدی در این بنا انجام‌شده ولی ضرورت دارد هم‌اکنون که اثر در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت‌شده، برنامه‌های تکمیلی آن تدوین و اجرا گردد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 52