مزار ابدی مندسین نامراد در رشتخوار رونمایی شد
مزار ابدی مندسین نامراد در رشتخوار رونمایی شد

رئیس هنرهای تجسمی فرهنگ و ارشاد اسلامی رشتخوار گفت: محمد حسین نامراد در رکاب کلنل محمد تقی خان پسیان رزم آوری کرد و در روستای سنگان رشتخوار به شهادت رسید که با همراهی گروه های انجمن هنری و جمعی از اهالی از سنگ قبر وی رو نمایی شد.

به گزارش اختر شرق؛ علی مراد زاده رئیس هنرهای تجسمی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشتخوار عنوان کرد: محمد حسین نامراد در رکاب کلنل محمد تقی خان پسیان رزم آوری کرد و در روستای سنگان رشتخوار به شهادت رسید که با همراهی گروه های انجمن هنری و جمعی از اهالی از سنگ قبر وی رو نمایی شد.

وی در وصف حسین نامراد اظهار کرد: مادرش در فراقش فولکلور معروف مندسین نامراد را سرود و یکی از ماندگارترین نواهای خراسان شد.

وی نامراد را اولین شهید شهر فروغ آفتاب رشتخوار معرفی کرد و گفت: محمدحسین نامراد، شهید شهرستان رشتخوار فرزند ماه نساء و حاج مراد… است که نام یکی از شهدای این شهرستان است. به این سبب به او نامراد گویند که در هنگام جوانی و دامادی، جشن عروسی وی به دلایلی بهم خورده و رخت عروسی او به رخت عزا مبدل گشته است.

مراد زاده با اشاره به اینکه پس از این واقعه محمد حسین نامراد که وطن خودش، ایران را در چنگ دژخیمان تزار روسی میدید، مغموم و محزون گشته و تفنگ بر دوش گذاشته و راهی میدان نبرد گشته است، او در رکاب کلنل محمد تقی پسیان، در روستای سنگان شربت شهادت می نوشد و به دیار باقی میشتابد.

به گفته وی، هنگامیکه خبر شهادت این جوان ناکام و به اصطلاح نامراد را به مادر او میدهند، مادر ناله ای از دل برون میکند و این شعر را به گویش محلی و زیبای رشتخواری میسراید: مندسین نامرادم، ننه مندسین نودامادم، گله اش گله برنو بو، مندسین مواد خو بو، (مندسین نامرادم، مندسین تازه دامادم، گلوله اش، گلوله جوان و قدرتمندی بود، مندسین من در خواب بود.)

وی گفت: این شعر با لحن خواص و پر از اندوه خوانده میشود و چه سازی غمناک تر از دوتار تربت جام، میتواند این شعر را به آهنگی دلچسب، تبدیل سازد؟

به گفته وی، آهنگ مندسین نامراد، آهنگ مشهور و آشنا در بین دوتارنوازان نامی خراسان رضوی همانند استادان برجسته ای مانند پیمان غمخوار احمدی، استاد محمد پرست و… همچنین استادن دیگری که هم اکنون در بین ما نیستند همانند مرحوم عبدالله سرور احمدی، غلامعلی پور عطایی، غلامحسین سمندری و… هست و خواهد بود.

مراد زاده با بیان اینکه این آهنگ نماینگر لالایی مادران برای فرزندانشان هست که با اندوه بسیار فراوانی همراه است، عنوان کرد: اگر به شهرستان رشتخوار سفر کرده باشید و به قبرستان آنجا رفته باشید، در مرکز قبرستان، چند قبر وجود دارد که قبر یکی از آنها مندسین و قبر دیگری قبر مادرش است، گویی که آن دو دست در گردن هم جان سپرده اند.

رئیس انجمن تجسمی رشتخوار با بیان اینکه مهندسین نامراد و مادرش ماه نساء سمبلی از مهر و وفای همیشگی مادران نسبت به فرزندانشان است، گفت: قبر مندسین نامراد در شهر رشتخوار و در بهشت مغنی پور واقع است.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 192