مردم بخش سلامی از انتقال آب چاه‌های کشاورزی به صنایع فولادی منطقه سنگان ناراضی هستند
مردم بخش سلامی از انتقال آب چاه‌های کشاورزی به صنایع فولادی منطقه سنگان ناراضی هستند

انتقال آب چاه‌های کشاورزی در بخش سلامی خواف برای صنایع فولادی منطقه سنگان به موضوعی چالش‌برانگیز در میان مردم این بخش، بخصوص کشاورزان این منطقه مبدل شده است.

به گزارش اختر شرق؛  بر اساس ماده ۲۸ توزیع عادلانه آب، انتقال آب از یک چاه موتور کشاورزی به خارج از اراضی آبخور چاه کشاورزی ممنوع است و حتی تبدیل آب کشاورزی به صنعت نیز خلاف قانون است.

قانونی که به‌صراحت می‌گوید بهره‌برداران از منابع سطحی و یا زیرزمینی فقط مجاز به استفاده از آب استحصالی در محدوده اراضی مندرج در پروانه بهره‌برداری هستند و توسعه سطح زیر کشت و یا انتقال آب به خارج از اراضی آبخور چاه و یا پروانه بهره‌برداری مطلقاً ممنوع است.

اما گویا با تغییر در برنامه‌ها، قرار است بجای اینکه آب چاه‌های کشاورزی در خدمت رونق گرفتن کشاورزی این منطقه قرار بگیرد با انحراف مسیر می‌خواهند به صنایع فولادی منطقه سنگان منتقل کنند، موضوعی که اخیراً نگرانی‌های جدی مردم بخش سلامی را به دنبال داشته و به مهم‌ترین بحث روز مردم این بخش و حتی شهرستان تبدیل‌شده است.

از سوی دیگر این اقدام باعث می‌شود تا بخش سلامی که قطب کشاورزی شهرستان خواف است به‌مرورزمان آسیب‌های جدی ببیند و خرده‌مالکان ناچار شوند آب و زمین خود را با پایین‌ترین قیمت ممکن بفروشند و درنتیجه روستاهای این منطقه خالی از سکنه خواهد شد.

بی‌شک به همان اندازه که صنعت در توسعه و رونق اقتصادی استان نقش‌آفرینی می‌کند، کشاورزی و باغداری نیز در استان پایه و اساس توسعه محسوب می‌شود.

به‌طورقطع برای چرخش چرخ‌های صنعت، فدا نمودن کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین رکن توسعه اقتصادی استان منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا هم‌اکنون اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی به‌عنوان مهم‌ترین طرح اقتصادی کشور با تکیه‌بر توسعه کشاورزی، در صدر برنامه‌های دولت قرار دارد.

ازاین‌رو لازم است در برهه کنونی با حساسیت تمام و به‌صورت توأمان باروری صنعت و کشاورزی در دستور کار جدی مسئولان استان و شهرستان قرارگرفته و هیچ‌گاه کشاورزی را قربانی بقای صنعت نکنند.

دلاوری یکی از شهروندان سلامی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار اختر شرق گفت: تمام زندگی مردم بخش سلامی در کار کشاورزی خلاصه‌شده و در چنین شرایطی انتقال آب چاه‌های کشاورزی و سد سده این منطقه به صنایع فولادی منطقه سنگان منطقی به نظر نمی‌رسد.

یکی دیگر از شهروندان با اعلام نارضایتی از انتقال آب، اظهار کرد: بردن آب چاه‌های کشاورزی مشکل بیکاری در این بخش را بیشتر و تولید محصولات نیز کمتر می‌شود و آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد می‌کند که این‌ها نارضایتی عمومی مردم را به دنبال خواهد داشت.

عظیم پور بیان کرد: جای تعجب و تأسف است که برخی از مسئولان به خاطر تأمین آب صنایع فولادی می‌خواهند زمین‌های کشاورزی زیر کشت از بین برود و کشاورزان بیکار شوند.

وی با اشاره به تبعات خشک شدن زمین‌های کشاورزی منطقه، گفت: جواب کشاورزانی که بیکار و سربار جامعه می‌شوند و چه‌بسا به خاطر بیکاری مبتلابه اعتیاد، خانه‌نشینی و محتاج لقمه نانی خشک شوند، را چه کسانی خواهند داد؟

عظیم پور در پایان خاطرنشان کرد: مردم سلامی بر این باورند که این طرح انتقال آب سبب افزایش بحران بی‌آبی و خشک‌سالی می‌شود و از مسئولان انتظار دارند در این زمینه چاره‌اندیشی و از طرح انتقال آب به صنایع فولادی منطقه سنگان صرف‌نظر کنند.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 83