مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی: افزایش توانمندی تفکیک پسماند در کلانشهر مشهد با «طرح سیمپ»
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی: افزایش توانمندی تفکیک پسماند در کلانشهر مشهد با «طرح سیمپ»

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از افزایش توانمندی تفکیک پسماند در کلانشهر مشهد با طرح سیمپ خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در آئین رونمایی از طرح جمع آوری هوشمند پسماندهای بازیافتی، گفت: این طرح مکانیزه توان تفکیک پسماند را در کلانشهر مشهد به دوبرابر افزایش خواهد داد.

تورج همتی دراین مراسم که با حضور معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از مسئولان در محل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد برگزار شد، اقدامات شهرداری مشهد را در بهبود روند ارتقاء شاخص‌های محیط زیستی در یک دهه اخیر بسیار موثر دانست و عنوان کرد: روزانه حدود دو هزار تن پسماند در این کلانشهر تولید می‌شود و شهرداری مشهد روزانه پنج میلیارد ریال برای ساماندهی این حجم از زباله هزینه می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه موضوع فرهنگ‌سازی و تفکیک زباله از مبدأ در قانون مدیریت پسماند جزو تکالیف صریح شهرداری هاست گفت: برخی اقدامات شهرداری در توسعه زیر ساخت‌های مدیریت پسماند‌های شهر مشهد همچون هوشمندسازی تفکیک زباله از مبدأ از طریق بکارگیری «اپلیکیشن سیمپ» و تدوین مطالعات طرح جامع پسماند در کل استان که منتج به تعیین ۱۶ نقطه درخراسان رضوی برای ساماندهی و تجمیع محل‌های دفن پسماند شده است، گام‌های ارزشمندی درراستای کاهش معضلات زیست محیطی و مدیریت مصرف در کلانشهری که علاوه بر شهروندان پذیرای آمار قابل توجهی از زایران حرم مطهر رضوی است، محسوب می‌شود.

همتی در ادامه به ماده ۷ قانون مدیریت پسماند اشاره کرد که طبق آن مدیریت اجرایی تمامی پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و حریم آن‌ها به عهده شهرداری‌ها است و گفت: بر اساس ماده ۴ همان قانون شهرداری‌ها مکلف هستند طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماند را به‌گونه‌ای تهیه کنند که در مراکز استانها و همچنین شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تا پایان سال۱۳۹۰، همه پسماندهای عادی را به صورت تفکیک شده‌جمع آوری کنند.

وی استقرار واحدهای صنعتی در خوشه بازیافت به عنوان زون تخصصی را یک اقدام موثر در ارتقاء شاخص مدیریت پسماند شهر مشهد عنوان کرد و بکار گیری فناوری‌های نوین و هوشمندسازی مدیریت پسماند و راه اندازی ایستگاههای دریافت پسماندهای قابل بازیافت (Waste bank) را موجب کاهش حضور زباله گردها و هدایت مواد قابل بازیافت به واحدهای مجاز مرتبط دانست و گفت: افزایش تفکیک پسماند از ۱۱درصد در حال حاضر به درصدی مطلوب و استاندارد تا پایان سال جاری و نیز بهبود روندارتقاء شاخص مدیریت پسماند در شهر مشهد از جمله چشم اندازهای این سامانه جدید است.

وی درادامه به اقدامات موثر شهرداری مشهد در موضوع ساماندهی آلودگی‌های حوزه رودخانه حفاظت شده کشف رود و مدیریت آلاینده‌های هوا و صوت اشاره کرد و گفت: تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوا، انجام مطالعات ساختارها و کارکردهای زیست‌پذیری شهری (S. O. E) درکلانشهر مشهد و سنجش امواج الکترومغناطیس و ارتعاشات منتج از آلودگی صوتی در نقاط پر تردد و گره‌های ترافیکی کلانشهر مشهد از جمله تلاش‌های ارزشمند محیط زیستی شهرداری مشهد است.

لازم به ذکر است؛ با توجه به رشد روز افزون استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه توسط شهروندان، استفاده از اپلیکیشن سیمپ به منظور دریافت پسماند خشک شهروندان از سال ۱۳۹۷ در دستورکار شهرداری قرار داشته و در سال ۱۳۹۸ به صورت پایلوت این اپلیکیشن اختصاصی را در یکی از مناطق این کلانشهر اجرایی کرد. در این اپلیکیشن شهروند پس از نصب آن و عضویت می‌تواند پسماند خشک خود را جمع آوری و از طریق اپلیکیشن تقاضای مراجعه و دریافت آن را در زمان مورد نظر خود کند.

پس از دریافت پسماند توسط کاربر و ثبت وزن آن در سیستم امتیاز و مبلغ اعتبار آن برای شهروند در اپلیکیشن شارژ شده و شهروند می‌تواند از این اعتبار جهت پرداخت عوارض پسماند یا سایر پرداخت‌های شهری استفاده کند و در صورت‌عدم تمایل مبلغ ریالی آن به حساب شهروند واریز می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3