مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین ترویج کشت محصولات استراتژیک لازمه تأمین نیاز داخلی کشور
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین ترویج کشت محصولات استراتژیک لازمه تأمین نیاز داخلی کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: ترویج محصولات استراتژیک علاوه بر تأمین نیازهای داخلی کشور نیز باعث به حرکت درآوردن چرخ صنعت در کشور نیز می‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ علی‌اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اولویت کشت محصولات استراتژیک برای تأمین امنیت غذایی و خودکفایی در تأمین این نیاز که موجب اشتغال‌زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشورمان می‌شود ، عنوان کرد: چغندر، گندم و جو و کلزا را می‌توان از دو نظر صنعتی و کشاورزی موردبررسی قرارداد و با تکیه‌بر آن در ترویج کشت این محصول گام برداشت.

قارزی در مورد صنعتی بودن این محصولات، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال محصول چغندرقند به‌عنوان ماده اصلی تولید شکر در کشور نقش بسزایی در تأمین نیاز کارخانه‌های قند در امر تولید شکر دارند به‌طوری‌که در صورت نبود این محصول بخش عمده‌ای از نیاز این کارخانه جات و در پی آن بخش عمده‌ای از نیاز شکر کشور بدون پاسخ خواهد ماند.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با اشاره به اینکه تولید شکر از اولین مرحله کشت چغندرقند در مزرعه تا مرحله برداشت و بارگیری تا مرحله تولید شکر در کارخانه قند نیاز شدید به نیروی انسانی دارد، به‌طوری‌که طبق گفته کشاورزان در مرحله کشت، برداشت به‌طور متوسط برای هر هکتار زمین نیاز به پنج نیروی کارگری هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کشور به شکر و دیگر محصولات مهمی ازجمله گندم و یا روغن و از طرفی نیاز به واردات شکر و دیگر این نیازها از سایر کشورها و در پی آن خروج ارز افزود: بدون شک با ترویج افزایش سطح زیر کشت این محصول می‌توانیم علاوه بر ایجاد اشتغال چه در مزرعه به‌صورت فصلی و چه در کارخانه‌هایی به‌صورت تخصصی، از خروج ارز جلوگیری و در این زمینه به خودکفایی و حتی صادرات برسیم.

قارزی با اشاره به مزیت‌ها کشت این محصول، تصریح کرد: چغندرقند به دلیل عمیق بودن ریشه و پاک بودن مزارع آن از علف‌های هرز می‌تواند به‌خوبی با دیگر غلات در تناوب کشت شود و علاوه بر این چغندر، خاک را در بهترین شرایط برای غلاتی که بعداً کشت می‌گردند نگه می‌دارد و عملکرد غلات را بهبود می‌بخشد.

مدیر جهاد کشاورزی جوین در مورد کشت چغندرقند، گفت: چغندرقند فراورده‌های جانبی بسیار زیادی دارد که برای نمونه با تولید تفاله، برای دام خوراک مهیا می‌کند و همچنین در صنعت می‌توان از آن ملاس تولید کرد و علاوه بر این اندام هوائی چغندرقند در بهبود حاصلخیزی خاک درصورتی‌که به خاک برگردانده شود نقش مؤثری خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به سازگاری چغندر در شرایط آب و هوایی مختلف، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نقاط قوت کشت این محصول، خرید تضمینی چغندرقند توسط دولت است که این اطمینان خاطر را به کشاورز برای خرید به قیمت مناسب خواهد داد.

خبرنگار: سید حجت‌الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 2