مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار: بازده آبیاری در بخش کشاورزی ۳۰ درصد است
مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار: بازده آبیاری در بخش کشاورزی ۳۰ درصد است

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: مطابق آمار سازمان جهاد کشاورزی، ۹۵ درصد آب استحصالی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که متأسفانه بازده آبیاری در این بخش ۳۰ درصد است.

اعظمی دراین‌باره در گفتگو با خبرنگار اختر شرق گفت: از ۹۰ میلیارد مترمکعب که در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد تنها ۲۷ میلیارد مترمکعب آن مورداستفاده گیاهان است.

وی گفت این تلفات نه‌تنها باعث از دست رفتن آب می‌شود بلکه باعث صدمات جدی دیگر از قبیل شور و ماندابی شدن اراضی، فرسایش خاک، کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و درنهایت آلودگی‌ آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌گردد.

وی فناوری تسطیح اراضی، از راهبردهای نوین و مؤثر برای استفاده بهتر از منابع آبی، کود، بذر و افزایش بازده کشاورزی است، چراکه نوسان‌های قابل‌توجه درشیب اراضی مزروعی و ناهمواری‌های موجود، از مهم‌ترین علل پایین بودن راندمان کشت عنوان‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت

درروش تسطیح زمین به‌وسیله لیزر، نور لیزر از یک فرستنده ثابت در کنار زمین به گیرنده‌ای که روی خاکورز نصب‌شده، تابانده می‌شود و از طریق پردازش اطلاعات توسط کنترل باکس داخل کابین، عملیات خاک‌برداری یا خاک‌ریزی صورت می‌پذیرد.

 اعظمی در ادامه در مورد مزایای تسطیح لیزری گفت: تسطیح لیزری باعث کاهش عمق آبیاری به میزان سی‌ودو درصد، کاهش زمان آبیاری به میزان بیست‌وپنج درصد، افزایش عملکرد به میزان بیست درصد، افزایش سطح زیر کشت به میزان ده درصد و عملیات داشت آسان و مؤثر (کاهش نیروی کار لازم) به میزان سی‌وسه درصد می‌شود.

وی در ادامه افزود: از دیگر مزایای تسطیح اراضی کشاورزی می‌توان به این موارد اشاره نمود: حفظ، احیا و بهر‌ه‌برداری بهینه از منابع طبیعی تجدیدشونده نظیر آب‌وخاک- افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح و کاهش هزینه تولید-صرفه‌جویی در مصرف آب-ایجاد بستر مناسب جهت کشت ‌و کار مکانیزه و کاهش سختی کار کشاورزان-صرفه‌جویی در زمان آبیاری، افزایش کارایی و بهینه‌سازی مصرف سایر نهاده‌های کشاورزی-ایجاد زیربناهای لازم و آرایش هندسی مطلوب جهت پی‌ریزی بهره‌برداری سیستم‌های تکامل‌یافته‌تر و پیشرفته‌تر آبیاری-ایجاد زمینه لازم جهت برنامه‌ریزی و به‌کارگیری الگوی کشت مناسب و تناوب زراعی صحیح و مبارزه با بیماری‌ها به نحو مطلوب-سهولت برداشت محصول و پایین آمدن تلفات حین برداشت و در سطحی کلان‌تر این امر اثرات غیرمستقیم اقتصادی و اجتماعی فراوانی در پی خواهد داشت که به‌طورکلی عبارتند از: افزایش سطح درآمد کشاورز و بهبود وضع رفاهی در محیط روستا- جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه-ارتقا دانش و بینش فنی کشاورزان و تغییر تفکرات سنتی روستاییان-ایجاد امکاناتی جهت افزایش صادرات با تغییرات به وجود آمده در میزان تولید است.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 8