مدیر جهاد کشاورزی جوین: یولاف وحشی یا جو دوسر مزاحم‌ترین علف هرز در اراضی کشاورزی
مدیر جهاد کشاورزی جوین: یولاف وحشی یا جو دوسر مزاحم‌ترین علف هرز در اراضی کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: یولاف وحشی به‌عنوان مزاحم‌ترین علف هرز در مزارع غلات بخصوص گندم و جو شناخته‌شده که هرساله با مهاجرت کمباین‌ها به مزارع جدید منتقل میابد.

به گزارش اختر شرق؛ علی‌اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین بابیان اینکه علف‌های هرز همچون چاودار هرساله باعث پایین آمدن کیفیت محصول نیز می‌شود، عنوان کرد: بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش کیفی و کمی محصولات بخصوص در مزارع گندم و جو نیز وجود علف‌های هرز و وجود ناخالصی در آن است.

وی از یولاف به‌عنوان پر مزاحمت ترین علف هرز در غلات یادکرد و گفت: یولاف یا جو دوسر نیز از گیاهان خودرو و مزاحم برای کشاورزان (مخصوصاً درکشت گندم و جو) محسوب می‌شود و (همان جو دوسر) گیاهی است که جزو دسته گندمیان محسوب می‌شود.

قارزی بابیان این مطلب که فارغ از تعداد برگ‌ها، اندازه‌ی هر بخش از گیاه و دیگر خصایصی که از طریق مشاهده و اندازه‌گیری قابل‌دستیابی هستند، تصریح کرد: بدترین خاصیت‌های مربوط به این علف‌های هرز نیز شامل: رشد خودکار و بی‌رویه (همچنین مقاومت در برابر سموم از بین برنده)، کاهش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی تولیدشده، رقابت بر سر رطوبت و دیگر املاح موجود در خاک (که در اصل باید سهم گندم و… شود) نیز است.

لازم به ذکر است؛ بالغ‌بر ۹۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان جوین نیز به کشت گندم اختصاص‌یافته است.

خبرنگار: سید حجت‌الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 44