مدیر جهاد کشاورزی جوین: سیاهک گندم، آفتی مخرب در کمین کشاورزان زراعتکار
مدیر جهاد کشاورزی جوین: سیاهک گندم، آفتی مخرب در کمین کشاورزان زراعتکار

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: ضدعفونی بذور خودمصرفی یکی از مهمترین اقدامات برای افزایش بهره بری در تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به آغاز فصل دیم کاری و کشت بذور خودمصرفی توسط کشاورزان، عنوان کرد: ضدعفونی بذور علیه آفاتی همچون سیاهک گندم به عنوان آفتی مخرب میتواند تا حد بسیار بالایی به افزایش راندمان تولید تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه کارشناسان این مدیریت از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارسال پیامک هشدارهای لازم جهت ضدعفونی بذور به کشاورزان داده‌اند، گفت: کشاورزان میتوانند در مورد اطلاعات فنی و همچنین میزان استفاده از این سموم به کارشناسان مستقر در مراکز و مدیریت مراجعه نمایند.

قارزی با اشاره به اینکه سیاهک آشکار و پنهان از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های گندم و جو محسوب می‌شود و تقریبا در تمامی مناطقی که غلات دانه ریز کشت می‌شوند و وجود دارد، تاکید کرد: در صورتی که بذور به نحو صحیح ضد عفونی نشوند آلودگی توسط عوامل بیماری در زمان سبز شدن بذر روی می‌دهد و در بهار همزمان با رشد بوته بیماری نیز بطور سیستمیک گسترش یافته و علایم آن در زمان سبز شدن سنبله ظاهر می‌شود.

مریم حمیدی راد، مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: این بیماری منجر به کاهش قابل توجه محصول و پایین آمدن کیفیت آن می‌شود که در زمان برداشت سیلوها و کارخانجات آرد از خرید آن خودداری می‌کنند.

حمیدی راد در پایان خاطرنشان کرد: موثرترین روش مبارزه با سیاهک، ضد عفونی صحیح بذر گندم در زمان کاشت با یکی از سموم توصیه شده قارچ کش است، ضمن آنکه کشاورزان برای دریافت اطلاعات بیشتر و پیشگیری و جلوگیری از خسارت می‌توانند به کلینیک‌های گیاه پزشکی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 109