مدیر جهاد کشاورزی جوین: دانش نوغانداری بهره برداران باید بروزرسانی شود
مدیر جهاد کشاورزی جوین: دانش نوغانداری بهره برداران باید بروزرسانی شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین بروزسازی دانش نوغانداری بهره برداران شهرستان را امری مهم در رونق این بخش عنوان کرد.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه نوغانداری صنعتی اشتغالزا و اقتصادی است، گفت: بدون شک برای فعال کردن این بخش در شهرستان باید در مرحله اول دانش بهره برداران بروز شود.

وی ادامه داد: حرفه نوغانداری در ایران تنها به فعالیت پرورش کرم ابریشم توت اطلاق می‌شود که کشاورز نوغاندار طی مدت حدوداً دو ماه از زمان تحویل تخم نوغان، نسبت به نگهداری تخم نوغان، تفریخ یا خروج لاروها از تخم و تغذیه آن‌ها با برگ توت، برداشت و در نهایت عرضه محصول پیله به بازار اقدام می‌کند.

قارزی بیان کرد: با توجه به محدود بودن زمان حیات حشره کرم ابریشم در یک نسل و لزوم ایجاد محیطی با شرایط تغذیه ای، دمایی، رطوبتی، نوری، تهویه‌ای مناسب و عاری از عوامل بیماریزا جهت حصول نتیجه مطلوب از سوی نوغاندار، تسلط، مدیریت، دانش و آگاهی نوغاندار در موفقیت او نقش اساسی دارد که میتوان با برگزاری کلاس‌های آموزشی با ارتقای سطح دانش نوغانداران نکات جزیی ولی مهم را که در افزایش تولید اثرگزاری دارد را به بهرهبرداران منتقل کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: با پرورش کرم ابریشم می‌توان در راستای کمک به معیشت خانوارهای روستایی، استقلال مالی زنان و کمک به کشاورزی پایدار نقش مهمی را ایفا کرد.

قارزی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی نوغانداری در شهرستان، تصریح کرد: در خصوص اهمیت نوغانداری، بهره اقتصادی محصول و چگونگی پرداختن به این حرفه به صورت عملی با کمک اسلاید و فیلم‌های آموزشی برای علاقمندان توضیح و به کلیه سوالات حاضرین پاسخ داده می‌شود.

لازم به ذکر است؛ در پایان پهلوانی رئیس اداره بهبود تولیدات دامی و گیاهی مدیریت از بانوان خواست در صورت علاقمندی به پرورش کرم ابریشم اعلام نیاز فرمایند تا بموقع نسبت به تامین تخم نوغان اقدام شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 53