مدیر جهاد کشاورزی جوین: تعیین نرخ مصوب برای ترمینال‌های پسته، الزام جلوگیری از نارضایتی پسته کاران
مدیر جهاد کشاورزی جوین: تعیین نرخ مصوب برای ترمینال‌های پسته، الزام جلوگیری از نارضایتی پسته کاران

جلسه تعیین نرخ برای واحدهای پسته پاک‌کنی با حضور مدیر جهاد کشاورزی و مسئول مرکز کشاورزی حکم‌آباد و بخشدار شهر حکم‌آباد و همچنین ترمینال دارهای پسته پاک‌کنی شهرستان و چند نماینده پسته کاران در محل بخشداری حکم‌آباد برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ علی‌اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین بابیان اینکه شهرستان جوین دارای ۱۴ ترمینال پسته پاک‌کنی است، گفت: عدم نرخ مصوب و نهایی برای شروع فصل کار این ترمینال‌ها نیز موجب نارضایتی کشاورزان و پسته کاران منطقه خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با اشاره به اینکه ترمینال‌های پسته در شهرستان همگی جزو ترمینال‌های مجهز محسوب می‌شود و ازنظر کیفیت پاک کردن پسته می‌توان تمام آن‌ها را در یک گروه جاگذاری کرد، عنوان کرد: بدون شک تورم حاکم در کشور گریبان گیر مالکین این واحدها شده و تأمین و تجهیز و آماده‌سازی این واحدها نیازمند هزینه بالا می‌باشد که باید در تعیین نرخ این موضوع موردنظر قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی وجود دلالان نیز در بازار پسته از رسیدن سود واقعی به پسته کاران نیز ممانعت کرده و این نیز موضوع دیگری است که باغداران را رنج می‌دهد.

قارزی بابیان اینکه از هر هکتار به‌صورت میانگین سه تن پسته تر و یک‌تن پسته خشک برداشت می‌شود، مطرح کرد: نرخ مصوب باید طوری برنامه‌ریزی شود که در این میان رضایت هر دو طرف دیده شود.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با اشاره به اینکه به‌طور متوسط ۸۰ درصد پسته تولیدی کشور به خارج کشور صادر و ۲۰ درصد باقیمانده در داخل کشور مصرف می‌شود، گفت: صادرات امری مهم برای کشور است اما در کنار آن باید به باغداران نیز توجه ویژه شود و این افراد را با فرهنگ‌سازی و ایجاد سازوکاری مناسب به سمت فرآوری و حذف واسطه‌ها در امر صادرات حرکت داد.

خبرنگار: سید حجت‌الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 61